کتاب درآمدی بر فلسفه ذهن

An Introduction to the Philosophy of Mind
کد کتاب : 130140
مترجم : افلاطون صادقی
شابک : 978-6222903602
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 588
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2001
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 21 اردیبهشت

معرفی کتاب درآمدی بر فلسفه ذهن اثر دیوید کوکبرن

فلسفۀ ذهن از شاخه‌های فلسفۀ تحلیلی دوران جدید است که به مطالعۀ ماهیت ذهن، حالات و کارکردهای آن و رابطه‌اش با بدن می‎پردازد. کتاب «درآمدی بر فلسفۀ ذهن»، اثر دیوید کوکبرن، یکی از جامع‌ترین کتب درآمدی است که در اینباره به تحریر درآمده است و با ارائۀ یک نمای کلی و واضح از مسائل و موضوعات مورد بحث در فلسفۀ ذهن، خواننده را با این رشته از فلسفه آشنا می‌سازد.
این کتاب از ده‌فصل مجزا تشکیل شده است. ویژگی قابل توجه این فصول از این قرار است که سیر مبتدی به پیشرفته را طی می‌کنند و در عین‌حال هر‌کدام جدای از دیگری، قابل خواندن است. به‌همین دلیل اگر خواننده به موضوع خاصی علاقه‌مند بود، می‌تواند مستقیما به فصل مربوطه مراجعه کند. فصل اول کتاب شامل مقدمه‌ای است که طی آن خواننده با مضامین، مسائل و روش فلسفه به‌طور عام و فلسفۀ ذهن به‌طور خاص آشنا می‌شود. فصل دوم به مناقشۀ تاریخی و پردامنۀ رابطۀ ذهن و بدن می‌پردازد و نظریات مختلف در این حوزه را شرح و بسط می‌دهد. در فصل سوم، کوکبرن حالات ذهنی اعم از احساسات، عواطف و باورها را بررسی می‌کند. فصل چهارم کتاب اختصاص دارد به تشخیص و توضیح محتوای ذهن به‌عنوان معنا و فهم. فصول پنجم و ششم دربارۀ ادراک حسی و جنبه‌های معرفت‌شناختی آن بحث می‌کند. در فصل هفتم رابطۀ بین اندیشه و زبان مورد پرسش است؛ اینکه آیا فکر به زبان وابسته است؟، زبان تا چه حد در انتقال معنا نقش دارد؟ و اینکه آیا زبان و تفکر امری جهان‌شمول است یا نسبی؟ فصل هشتم کتاب بحثی جذاب و معاصر دربارۀ رابطۀ عقلانیت انسان و هوش مصنوعی است که تفاوت‌ها و تشابهات هوش‌مصنوعی و تفکر انسانی را بررسی کرده و به پیامدهای اخلاقی هوش‌مصنوعی می‌پردازد. فصل نهم کتاب ماهیت اراده و فعل انسانی را بررسی می‌کند و در فصل دهم و آخر کتاب چگونگی موجودیت هویت شخصی در فلسفۀ ذهن شرح می‌گردد.
نکتۀ قابل‌توجه دربارۀ این کتاب این است که شاخصه‌های کتاب که دربردارندۀ تفصیل در عین روان‌نویسی است و مخاطب هدفش دانش‌آموزان، دانشجویان و افرادی‌اند که احتمالا هیچ مطالعۀ قبلی از مباحث فلسفۀ ذهن ندارند، این کتاب را به یک درآمد بسیار مناسب برای تمام خوانندگان تبدیل کرده است.

کتاب درآمدی بر فلسفه ذهن

دیوید کوکبرن
دیوید کاکبرن (متولد 12 اکتبر 1949) در سنت اندروز و آکسفورد فلسفه خوانده و در سوانسی، دانشگاه آزاد تدریس کرده است و تا سال 2010، بیش از 30 سال را در دانشگاه ولز، لامپیتر گذرانده است، که در آنجا تدریس می کند. دوره های فلسفه ذهن، اسپینوزا، ویتگنشتاین در میان دیگران. او در سال‌های 1994 تا 1996 یک آکادمی خوانندگان بریتانیایی داشت که در طی آن «زمان‌های دیگر» را نوشت. او همچنین علاقه و مشارکت عمیقی در گروه حقوق بشر عفو بین الملل دارد.