کتاب مسائل اخلاقی معاصر

Contemporary Moral Issues: Diversity and Consensus
اختلافات و توافقات
کد کتاب : 130756
مترجم :
شابک : 978-6225734388
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 776
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 1996
نوع جلد : سلفونی
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 22 اردیبهشت

معرفی کتاب مسائل اخلاقی معاصر اثر لارنس هینمن

در چشم‌انداز پویای گفتمان اخلاقی مدرن، کتاب «مسائل اخلاقی معاصر» نوشته‌ی لارنس هینمن، منبعی معتبر است که در جوانب پیچیدۀ تنوع اخلاقی و جست‌وجوی اجماع اخلاقی حرکت می‌کند. این کتاب مجموعه‌ای از دیدگاه‌های گوناگون را در‌مورد بحث‌انگیزترین و مهم‌ترین موضوعات اخلاقی زمان ما گرد هم آورده است. به‌طور کلی، این کتاب حول سه موضوع کلی می‌چرخد که جوهرۀ گفتمان اخلاقی فعلی را در‌بر می‌گیرد: مسائل زندگی و مرگ، مسائل برابری و تنوع‌ و گسترش یافتن موضوعات اخلاقی.
هینمن در بخش اول، پرسش‌های اخلاقی زندگی و مرگ را ذیل بررسی اخلاقی فناوری‌های تولید‌مثل، سقط جنین، اتانازی و مجازات‌های اعدام، مطرح می‌کند. این خوانش‌ها خواننده را با پرسش‌های عمیق وجود انسان، تقدس زندگی و پیامدهای اخلاقی پیشرفت‌های فناوری که مرزهای اخلاقی سنتی را درنوردیده است، مواجه می‌کند. بخش دوم کتاب مسائل اخلاقی حول محور برابری و تنوع پرداخته و بحث‌های پردامنه و درحال تحول درمورد نژاد، قومیت، جنسیت و گرایش جنسی را زیر ذره‌بین اخلاق می‌برد. بخش سوم، دامنۀ ملاحظات اخلاقی را گسترش می‌دهد تا وظایف فراتر از روابط انسانی را، مانند روابط ما با حیوانات و اخلاق محیط زیست و مشکلات جهانی را دربر بگیرد. وی از مشکلاتی مانند گرسنگی جهانی، فقر، حقوق حیوانات و حفاظت از محیط زیست به عنوان اجزای جدایی‌ناپذیر برای یک جهان‌بینی اخلاقی، یاد می‌کند.
گلچین هینمن از مقالات متعدد صرفا مجموعه‌ای از خوانش‌ها و فلسفه‌ها نیست، بلکه این سفری تنظیم شده از چشم‌انداز تحقق اخلاق است. نقطۀ قوت این کتاب در توانایی آن برای ارائۀ دیدگاه‌های متعدد و پرورش گفت‌وگویی است که از مرزهای محدود بحث‌های ایدئولوژیک فراتر می‌رود. وی به خوبی نشان می‌دهد فلسفه‌های اخلاق متنوع و متکثر‌اند و اجماع بین آن‌ها ممکن و مستلزم گوش دادن، درک کردن و گاهی سازش کردن است. به همین منظور، این کتاب با ارائۀ طیف وسیعی از دیدگاه‌ها بر اهمیت همدلی و بازنگری در بحث‌های اخلاقی تأکید می‌ورزد.
با این اوصاف می‌توان گفت کتاب «مسائل اخلاقی معاصر»، منبع ارزشمندی برای هر کسی است که به‌دنبال حرکت در منظر پیچیده و اغلب صفر و صدی شدۀ اخلاق معاصر است. درحالیکه ما با چالش‌های فزاینده و به‌هم پیوستۀ یک جهان مدرن و متنوع دست‌و‌پنجه نرم می‌کنیم، این کتاب به‌عنوان یادآوری برای تأمل اخلاقی و امکان یافتن زمینه‌های مشترک در میان نظریۀ‌های اخلاقی، عمل می‌کند.

کتاب مسائل اخلاقی معاصر

لارنس هینمن
لارنس هینمن (Lawrence M. Hinman) (متولد ۲۶ سپتامبر ۱۹۴۲) فیلسوف آمریکایی و استاد بازنشستهٔ دانشگاه سن دیگو است. پژوهش‌های او عمدتاً در حوزهٔ فلسفهٔ اخلاق است. کتاب او تحت‌عنوان اخلاق: رویکردی کثرت‌گرایانه به نظریهٔ اخلاق به فارسی ترجمه شده‌است.