کتاب گزیده ای از تاریخ نمایش در جهان

The history of theater
کد کتاب : 13124
شابک : 9789642430925
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 584
سال انتشار شمسی : 1393
سال انتشار میلادی : 2014
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 10 اردیبهشت

معرفی کتاب گزیده ای از تاریخ نمایش در جهان اثر جمشید ملک پور

در توصیف تغییر و تحولات تئاتر و نمایش، کتاب گزیده ای از تاریخ نمایش در جهان به قلم جمشید ملک پور، یکی از آثار معتبر و کم حجم است که خلاصه ای از نتایج پژوهش ها و نظریات محققین این عرصه را در بر دارد. کتاب از تعداد زیادی عکس و تصویر برای ارائه ی توصیفات استفاده کرده که به این ترتیب جایگزین حجم کم مطالب است. بخش زیادی از مطالب به آنچه در دوره های کلاسیک و قرن بیست در تاریخ نمایش اتفاق افتاده اشاره می کند و از این طریق خواننده را در جریان رویدادهای آن سده قرار می دهد. نویسنده منبع استنادی خود را ابتدا آرا و گفته های پژوهشگران نامی عرصه ی نمایش و سپس مطالبی که نظر شخصی و بر اساس سلایق خود او بوده معرفی کرده است.
نگارنده در گردآوری و تدوین این اثر، با برگزیدن چند منبع معتبر تاریخ نمایش و ارجاع به آن ها، شمایی کلی از هنر نمایش را از ابتدا تا عصر امروز ترسیم می کند و به این ترتیب نقشه ی راهی برای نشان دادن توالی دوره ها رسم می شود. هر کدام از این دوره ها به دقت توسط ملک پور مطالعه و بررسی شده و جان مایه ی مطالب بعد از انتخاب شدن، توسط او ویرایش شده است.
مجموع فصل های این کتاب به عدد یازده می رسد و مولف در این یازده فصل به توصیف رخدادهای نمایشی از یونان و روم باستان، قرون وسطی، رنسانس، قرن هجده الی بیست می پردازد. در این میان شرح وقایع نمایشی شرق، عصر طلایی آن در فرانسه و تجدید حیاتش در انگلیس نیز از موارد بررسی شده در این کتاب است.

کتاب گزیده ای از تاریخ نمایش در جهان

جمشید ملک پور
جمشید ملک‌پور، نویسنده، پژوهشگر، کارگردان تئاتر و استاد ایرانی، یکی از چهره‌های مهم‌ و شناخته‌شده‌ در حوزۀ پژوهش دربارۀ نمایش ایرانی است. جمشید ملک‌پور داری مدک کارشناسی ارشد هنرهای نمایشی از آمریکا و دکتری هنرهای نمایشی از استرالیا است. کتاب مرجع وسه جلدی ادبیات نمایشی در ایران، یکی از مهم‌ترین پژوهش های جامع دربارۀ تاریخ نمایش در ایران ، از این نویسنده است. گزیده‌ای از تاریخ نمایش در جهان، تطور اصول و مفاهیم در نمایش کلاسیک و سیر تحول مضامین در شبیه&z...
دسته بندی های کتاب گزیده ای از تاریخ نمایش در جهان
قسمت هایی از کتاب گزیده ای از تاریخ نمایش در جهان (لذت متن)
در توضیح پشت جلد کتاب آمده است: «کتاب گزیده ای از تاریخ نمایش در جهان به توصیف تحولات نمایش در جهان، و خصوصا نمایش معاصر، از طریق تصویر پرداخته و مهم تر آن که نیمی از حجم کتاب اختصاص به رویدادهای نمایش در قرن بیستم داده شده است. این کتاب که هم اکنون یکی از مهم ترین منابع کنکور هنر و دروس تئاتری در دانشگاه های کشور است، در سال 2000 میلادی به زبان انگلیسی توسط انتشارات دانشگاه "ساوث پاسیفیک" در مجموعه ی کتب درسی هنرهای نمایشی به چاپ رسیده است. "کتابی بسیار مفید که با زبانی آسان و تصویری، دانشجویان و علاقه مندان را با تاریخ تحولات نمایش در جهان از یونان باستان تا قرن بیستم آشنا می کند…" یان گاسکیل، پروفسور تئاتر دانشگاه ساوث پاسیفیک»