کتاب پیروزی و شکست پیکاسو

The Success and Failure of Picasso
کد کتاب : 13186
شابک : 978-6006445199
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 280
سال انتشار شمسی : 1398
سال انتشار میلادی : 1965
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب پیروزی و شکست پیکاسو اثر جان برجر

در اوج قدرت خود ، پابلو پیکاسو به عنوان هنرمندی انقلابی شناخته می شد و زیبایی های فرم را در هم می شکست تا ارزش های زمان خودش را به چالش بکشد. در اوج شهرتش ، او به عنوان هنرمند سلطنتی شناخته می شد: بی نهایت ثروتمند ، پرستیده شده در سراسر جهان و کاملا منزوی.
در کتاب پیروی و شکست پیکاسو ، این ارزیابی انتقادی خیره کننده ، جان برگر - یکی از با بصیرت ترین مورخان فرهنگی قرن حاضر - نگاه نافذ خود را به این فوق العاده ترین و غریب ترین نقاش و نیز به منظره های اسپانیا و فرهنگ بسیار خاص آن که زندگی و کار این نقاش را شکل داده است ، می اندازد.

برگر در کتاب پیروزی و شکست پیکاسو با احساس تند و تیز یک رمان نویس در مورد شخصیت و جزئیات و نیز دانشش در مورد تاریخ ، سیاست و هنر ، پیکاسو را از کودکی خود در مالاگا گرفته تا دوره آبی و کوبیسم ، از خلق گرنیکا گرفته تا تندبادهای درخشان سالهای پایانی او دنبال می کند. او مقیاسی کامل از پیروزی های پیکاسو و نیز حسابی ناخوشایند از هزینه آنها به ما می دهد :در تبعید ، در تنهایی و ویرانی که او را در آخرین آثار خود به دیوانگی پیرمردی عصبانی و ناامید فرو می برد. عصبانی از زیبایی چیزی که دیگر نمی توانست خلق کند.

کتاب پیروزی و شکست پیکاسو

جان برجر
جان برگر (John Berger) منتقد هنری، فیلم‌نامه‌نویس، نویسنده، نقاش، رمان‌نویس، و روزنامه‌نگار اهل بریتانیا بود. وی در سال ۱۹۷۲ به خاطر رمان جی برندهٔ جایزه ادبی من بوکر شد. از ویژگی‌های اصلی آثار برگر می‌توان به رویکرد انتقادی و رادیکال وی در تحلیل آثار هنری، تاریخ و تمدن اشاره کرد که در طیف وسیعی از آفریده‌هایش از مقاله و داستان گرفته تا برنامه‌های تلویزیونی و مستند قابل مشاهده و پیگیری است. در سال ۲۰۱۵ بر اساس یک نظرسنجی که در روزنامه گاردین انتشار یافت...
قسمت هایی از کتاب پیروزی و شکست پیکاسو (لذت متن)
او خود را کاملا به لحظه و اندیشه ی اکنون تسلیم می کند. تمام گذشته، آینده، برنامه ها، علت و نتیجه را رها می کند. او خود را به تجربه ای که در حال وقوع است می سپارد. هرچیزی که انجام داده و یا به دست آورده تنها هنگامی اهمیت دارد که بر او در لحظه ی تسلیم تاثیر گذاشته باشد. این شیوه ای - دست کم ایده آل- است که پیکاسو در آن کار می کند و بسیار شبیه به نیرویی است که فرد نابغه خود را تسلیم آن می کند. چنین است پیامد مثبت رازی که پیکاسو خود را در آغوش آن همچون یک کودک یافت. به واسطه ی محترم شمردن همین راز، او تبدیل به بیان گراترین هنرمند دوران ما شده است.

من این کتاب را بیش از بیست سال پیش نوشته ام. هنگامی که در سال ۱۹۶۵ برای اولین بار منتشر شد، در بسیاری از جاها، اگر نه همه جا، به جرم گستاخانه بودن، فقدان حساسیت، جزمی و گمراه بودن مورد تاخت و تاز قرار گرفت. در انگلستان، سرزمین نجیب زاده ها و متشخصان، نیز به عنوان نمونه ی بی ذوقی و بدسلیقگی طرد شد. در آن زمان پیکاسو هنوز زنده بود و در اوج شهرتش به سر می برد. هرساله کتاب ها و مقاله هایی در شرح و وصف زندگی او انتشار می یافت. واکنش های انتقادی به این | کتاب تا اندازهای من را غافلگیر کردند. فکر میکردم جستاری نوشته ام که از حس قرابت و همدردی برای هنرمند و انسانی که به آن پرداخته است خبر میدهد. شاید| اکنون، بعد از گذشت سالها، أین همدردی برای شخصیت اصلی داستانی که نقل کرده ام مشهودتر باشد.