کتاب دو نمایشنامه تجربی

Two experimental plays
کد کتاب : 132049
شابک : 978-6225651302
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 141
سال انتشار شمسی : 1402
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 19 اردیبهشت

معرفی کتاب دو نمایشنامه تجربی اثر محمد رحمانیان

این دو نمایش‌نامه حاصل یک نگاه تجربی در یک فاصله‌ی سی ساله است. گزارش محرمانه‌ی اکتاویو والدزرا در سال ۱۳۶۵ و در ۲۴ سالگی نوشتم که در زمستان ۱۳۶۶ اجرا شد. نوشتمش به نیت استفاده از ترفندهای شگفت‌انگیز نمایش‌نامه‌نویسانی چون آگوست استریندبرگ، تورنتون وایلدر، موری شیسگال و اکبر رادی؛ ادای دینی به این بزرگواران که قدم‌های موثری در ارتقای هنر نمایش‌نامه‌نویسی جهان و ایران برداشتند.

سی سال بعد، در زمستان ۱۳۹۵، فرصتی پیش آمد تا باز هم در یک کار کارگاهی طولانی، نمایش دیگری را با گروه هنرجویان مهتاب نصیرپور به صحنه بیاورم با نام «بیست نمایش‌نامه‌ی کوتاه درباره‌ی سلفی». در این فاصله‌ی ۳۰ ساله، چیزهای بیشتری آموختم و این آموخته‌ها در پرداختن به موضوع نمایش‌نامه بسیار به کارم آمد. و برای من، گونه‌ای آزادی به همراه آورد در بازآفرینی پدیده‌ای به شدت تکراری به نام «سلفی».

کتاب دو نمایشنامه تجربی

محمد رحمانیان
محمد رحمانیان (۱۳۴۱- تهران) نمایش‌نامه‌نویس، کارگردان تئاتر و مدرس تئاتر ایرانی است. رحمانیان طی سی سال فعالیت در عرصه تئاتر، نمایش‌های مختلفی را به روی صحنه برده‌است. از جمله آثار او می‌توان به نمایش‌های مصاحبه، پل، فنز و مانیفست چو اشاره کرد.محمد رحمانیان در سال ۱۳۴۱ در تهران زاده شد. همسرش مهتاب نصیرپور، بازیگر زن ایرانی است. وی دارای مدرک کارشناسی نمایش از دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران در سال ۱۳۷۰ و همچنین مدرک کارشناسی ارشد از دانشکده سینما و تئاتر دانشگ...