کتاب من به جای او

Can't I Go Instead
کد کتاب : 132092
مترجم : پرنیان نصوری
شابک : 978-6225667457
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 423
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2023
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 18 اردیبهشت

معرفی کتاب من به جای او اثر لی گئوم یی

رمان «من به جای او» داستانی تاریخی و تراژیک را در اوایل قرن بیستم روایت می‌کند. قهرمانان اصلی این داستان دو دختر کره‌ای هستند که از فراخور زندگی آنها با کره‌ی اوایل قرن بیست، ژاپن و امریکا آشنا می‌شویم.
خانم لی گئوم یی نویسنده‌ی این اثر داستان را با روایتی از زندگی یک دختربچه‌ی اشراف‌زاده آغاز می‌کند. یون چریسونگ که تازه وارد هشت‌سالگی شده است عجیب‌ترین کادو تولد ممکن را از پدرش دریافت می‌کند. پدر برای او یک خدمتگزار در نظر گرفته و چریسونگ را به منزل یکی از رعیت‌ها برای خرید دخترشان می‌برد. دختربچه‌ی مورد توافق اما نسبت به رفتن سئول بددل و نگران است و در همین حین دختری دیگر بلند می‌شود و می‌پرسد «من به‌جای او بروم». این شروع رابطه‌ی سونام هفت‌ساله با بانوی هشت‌ساله‌ی خود یون چریسونگ است.
کره تحت اشغال و استعمار ژاپن قرار گرفته است و پدر چریسونگ به‌عنوان یک کره‌ای بانفوذ و ثروتمند روابط قوی با استعمارگران دارد. چریسونگ بزرگ‌تر می‌شود و برای ادامه‌ی تحصیل به شهر دیگری می‌رود. پدر موافقت می‌کند که سونام همراهی‌اش کند و هر دو راهی کیوتو می‌شوند. این شروع حوادث عجیب برای دخترها است. چریسونگ دلباخته‌ی مردی سیاسی و استقلال‌طلب می‌شود و همین امر باعث می‌شود تحت تعقیب استعمارگران ژاپنی قرار بگیرد. در ادامه پدر برای نجات چریسونگ هویت او را تغییر می‌دهد و همراه با یک مرد ژاپنی راهی امریکا می‌کند. اینجا جایی است که سونام مجبور می‌شود به واسطه‌ی شباهتی که با چریسونگ داشته هویت او را بگیرد و توسط پدر به‌عنوان معشوقه‌ی یک استقلال‌طلب در اختیار ارتش ژاپن گذاشته شود. این دومین بار است که سونام به‌جای کس دیگری انتخاب می‌شود و مجبور است بار او را به دوش بکشد. سونام با وعده‌ی فراگیری خدمات پرستاری در اختیار ارتش قرار می‌گیرد و پس از آن متوجه می‌شود که قرار است به‌عنوان یک برده‌ی جنسی در خدمت سربازان ژاپنی باشد. در سوی دیگر چریسونگ که به همراه مرد ژاپنی به امریکا رفته است با نژادپرستی امریکایی‌های اوایل قرن بیست روبه‌رو می‌شود. از این منظر می‌توان مشاهده کرد که هر دو در خدمت استعمار قرار گرفته‌اند؛ اما در این میان وجه طبقاتی جامعه‌ی مستعمره بسیار پررنگ‌تر نشان داده می‌شود و زندگی سونام فدای این اختلاف طبقاتی می‌شود. سونام و چریسونگ بعد از پایان جنگ جهانی دوم به کشور خود یعنی کره بازمی‌گردند و حالا هر دو در پس تصاحب هویت از دست رفته‌شان بر می‌آیند.
رمان من به‌جای او یکی از آثار مهم خانم لی گئوم یی است که خیلی واضح به مسائل طبقاتی جامعه‌ی کره و همچنین وجوه استعماری کشورهای ژاپن و امریکا می‌پردازد. لی گئوم یی بیشتر آثارش در محیط روستایی روایت می‌شود و به همین دلیل به او لقب نویسنده‌ی دهکده داده‌اند.

کتاب من به جای او

لی گئوم یی
لی گئوم-یی (به کره ای: 이금이) نویسنده کره ای ادبیات کودکان و نوجوانان است. او از زمان آغاز کارش در سال 1984، بیش از پنجاه اثر ادبی نوشته است. در روزهای ابتدایی کارش، او عمدتاً داستان‌های کودکانه را می‌نوشت که در مناطق روستایی از جمله کوندوری در روستای بامتی اتفاق می‌افتد، که باعث شد او لقب «نویسنده دهکده‌های کشاورزی» را به خود اختصاص دهد. آثار لی اغلب به بررسی جامعه کره و مسائل مربوط به اقلیت ها از جمله زنان و معلولان می پردازد. از زمان انتشار اولین رمان بزرگسالا...