کتاب باغ های ارغوانی

Purple gardens
کد کتاب : 132393
شابک : ‏‫‭978-6220111764‬
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 113
سال انتشار شمسی : 1402
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 12 اردیبهشت

معرفی کتاب باغ های ارغوانی اثر فرید حسینیان تهرانی

«باغ‌های ارغوانی» یکی از آثار درخشان فرید حسینیان تهرانی است که با ارائه‌ی داستانی پرکشش، بخشی از تاریخ گذشته‌ی ایران را نیز روایت می‌کند.
قاجار و پهلوی شاید نزدیک‌ترین ادوار پادشاهی در ایران بوده‌اند که تأثیر مستقیم تصمیماتشان تا امروز دیده می‌شود و از این‌رو زندگی و مراودات مردم در این دو سلسله شاید هنوز برای ایرانیان سال 1400 دور از تصور نباشد. سلسله‌ی قاجار تاریخ یکی از پر افت‌وخیزترین دوران حکومتی تاریخ ایران را در کارنامه‌ی خود دارد. مسائل فرهنگی و اجتماعی زیادی در این دوره‌ی پادشاهی در ایران تجربه شد. در این سلسله شاهان مختلفی بر ایران حکمرانی کردند که هرکدام خصوصیات و ویژگی‌های منحصربه‌فردی داشتند که یکی از خاص‌ترین آنها ناصرالدین شاه است.
قهرمان داستان باغ‌های ارغوانی نامش ناصر است. شغلش نوشتن تبلیغات است و این یعنی که با متن و روایت سروکار مستقیم دارد. در یک روز بهاری همراه مادرش به گردش می‌رود و روایت داستان آغاز می‌شود. تا همین‌جا از انتخاب اسم ناصر و علاقه‌ی او به مادرش می‌شود شباهت‌هایی با شاه شهید قاجار پیدا کرد. اما ناصر صریحا می‌گوید که به‌تازگی کتابی از زندگی ناصرالدین‌شاه را به دست گرفته و همین امر بهانه‌ای برای ساخت روایت‌های موازی و تودرتو به دست نویسنده می‌دهد.
باغ‌های ارغوانی شاید بتواند شکل روایی تاریخی باشد که در زمان حال داستان به آن ارجاع داده می‌شود. ناصر در ادامه پاره کاغذی از انشای یک دانش‌آموز پیدا می‌کند و شباهت‌های این متن و متون کتابی که در مورد ناصرالدین‌شاه است، بند و پی داستان «باغ‌های ارغوانی» را تشکیل می‌دهند. فرید حسینیان تهرانی که پیش‌ازاین چند مجموعه شعر و داستان را منتشر کرده است خود دستی در تبلیغ‌نویسی هم دارد و به‌عنوان کپی‌رایتر مشغول است. از این نظر شاید بتوان در نظر گرفت که بخشی از شخصیت ناصر برگرفته از جهان زیسته‌ی نویسنده اثر بوده است.

کتاب باغ های ارغوانی

فرید حسینیان تهرانی
فرید حسینیان تهرانی ساكن و متولد تهران در 13 دي 1356 خورشيدي، کارشناس مهندسی مکانیک در طراحی جامدات و كارشناس ارشد مديريت شهري. شاعر، نویسنده آثار: 1. مجموعه شعر سپيد «دارم خيال مي‌كنم!»، نشر سرواد، 1378 2. مجموعه شعر سپيد «ساده‌ترين حرف‌هايت را بزن!»، نشر آهنگ قلم، 1390 3. مجموعه داستان «از اول دو سانتي كج بود»، انتشارات نيستان، 1390 4. رمان «زنِ درون آل پاچینو»، انتشارات نیستان، 1392 5. مجموعه شعر سپيد «اجرای عاشقانه‌...