کتاب بنیادهای علم تاریخ

The Logic of History
چیستی و اعتبار شناخت تاریخی
کد کتاب : 133336
مترجم :
شابک : 978-9641850588
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 344
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2003
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 4
زودترین زمان ارسال : 19 اردیبهشت

معرفی کتاب بنیادهای علم تاریخ اثر سی بی ین مکالا

پست‌مدرنیسم را می‌توان تأثیرگذارترین جنبش فکری اواخر قرن بیستم در اروپا معرفی کرد؛ جنبشی که اساسا تاریخ را به‌عنوان یک امری که دارای ارزش و منطق باشد کنار گذاشت. کتاب «بنیادهای علم تاریخ» اثر سی بی‌ین مکالا، در تقابل با دیدگاه‌ها و نظریات پست‌مدرنیسم نوشته‌شده است. این کتاب، از تاریخ به‌عنوان روشی منطقی و قابل اعتماد برای درک گذشته دفاع کرده و انتقادات پست‌مدرنیسم از تاریخ را به چالش می‌کشد.
مکالا در این کتاب استدلال می‌کند که پست مدرنیسم در نقد تاریخ به گمراهه رفته است و باید اذعان داشت که تاریخ رشته‌ای عقلانی، منطقی و قابل اعتمادتر از آن چیزی است که پست‌مدرنیست‌ها ادعای آن را داشتند. به عقیدۀ نویسنده، مورخان خودسرانه و بدون توجه به شواهد، گذشته و تاریخ را اختراع یا دستکاری نمی‌کنند، بلکه اتفاقا از روش‌های منطقی و تجربی برای کشف و توضیح گذشته بر‌اساس شواهد موجود‌ بهره می‌گیرند. همچنین مورخان در قضاوتشان نسبت به گذشته، آن را به‌طور غیرانتقادی یا غیراخلاقی تأیید یا محکوم نمی‌کنند، بلکه قضاوت و ارزیابی آن‌ها مبتنی‌بر اصول اخلاقی و سیاسی و بر‌اساس ارزش‌ها و هنجارهای مورد قبول است. بنابراین، به‌طور کلی می‌توان گفت کتاب «بنیادهای علم تاریخ» از تاریخ به مثابۀ نمونه‌ای از دانش واقعی و اخلاقی دفاع می‌کند که می‌تواند درک ما از خود و جهان را روشن‌تر و بازتر گرداند.
در چاپ فارسی، فهرست کتاب شامل یک درآمد، هشت فصل و یک نتیجه‌گیری است که در هر یک از فصول نظریات مختلف در باب ابعاد متفاوت پژوهش، بررسی و تحقیقات تاریخی مورد نقد و بحث قرار می‌گیرد؛ مانند چگونگی بررسی معنای متون و تبیین توصیفات، بررسی انواع روایات، علل کنش‌ها و اعمال و همچنین ارزیابی تفاسیر متفاوت و نحوۀ تبیین وقایع. سی بی‌ین مکالا همچنین از رابطۀ بین تاریخ و اخلاق نیز سخن گفته است و به شرح پیامدها و ضرورت‌های تاریخ برای بحث‌های معاصر اخلاقی پرداخته است. در پایان می‌توان بیان نمود که این کتاب، به‌عنوان یک مطالعۀ جامع و جدید، پاسخی قدرتمند و متقاعدکننده به چالش پست‌مدرن ارائه می‌دهد و سعی می‌کند منطق تاریخ و پژوهش‌تاریخی را روشن سازد که این تلاش در‌نهایت، اهمیت تاریخ را برای زندگی نظری و اخلاقی ما واضح می‌کند.

کتاب بنیادهای علم تاریخ

سی بی ین مکالا
سی بهان مک‌کالا، مدرس تاریخ در دانشگاه ملبورن بوده و در حال حاضر در دانشگاه لاتروب استرالیا در رشته فلسفه سخنرانی می‌کند.