کتاب اگر برف از باریدن بازنایستد

If the snow doesn't stop falling
کد کتاب : 133651
شابک : ‏‫978-6220111313‬
قطع : پالتویی
تعداد صفحه : 100
سال انتشار شمسی : 1402
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 12 اردیبهشت

معرفی کتاب اگر برف از باریدن بازنایستد اثر روبرت صافاریان

روبرت صافاریان مستندساز، مترجم و پژوهشگر حوزه سینماست. از او تاکنون چند داستان و رمان نیز منتشر شده است. صافاریان در نوولای اگر برف از باریدن باز نایستد با الهام از مضامین کتاب مقدس داستان عشقی را روایت می‌کند که زیر انبوه ترس‌های مذهبی و تعصبات فرهنگی مدفون شده است. اگر برف از باریدن باز نایستد روایت زندگی دو خانواده ارمنی در ایران پیش و پس از انقلاب است. زاون و سارو دو رفیق صمیمی هستند که خانواده‌هایشان نسبت دوری با هم دارند. خانواده‌ی سارو در طبقه‌ی بالای کلیسایی زندگی می‌کنند که محل گردهمایی ها و برگزاری آیین‌های مختلف ارامنه است؛ آیین‌هایی از دوران باستان که بدویتشان تغییر شکل داده و به صورت جشن‌هایی فرح بخش در آمده است. گویی از قوه‌ی قهریه و هسته‌ی تنش‌زای‌شان تهی شده‌اند و حالا فقط پوسته‌ای بی آزار و حتی نشاط آور از آن‌ها باقی مانده است. ترس مذهبی اما هنوز در کنه این گردهمایی‌ها پنهان است و گاهی با یک توفان، یک زلزله یا یک بارش سهمگین برف سر بیرون می‌آورد و تنوره می‌کشد.
با رسیدن امواج جهان مدرن به ایران و هجوم بی‌امان مظاهر آن به ویژه مد و تغییر آداب اجتماعی و روابط، خانواده‌های مذهبی، چه مسلمان چه مسیحی، با مسائلی تازه و بغرنج مواجه می‌شوند. فرزندان دیگر برای اصول و فرایضی که پیشینیان مومنانه در پایبندی به آن‌ها می‌کوشیدند ارزشی قایل نیستند. این تعارض تازه هواخواهانی میان هر دو نسل کهنه و نو پیدا کرده است. عشق‌هایی در این میان لگدکوب می‌شوند و گناهانی سر بر می‌آورند. دلسردی و نا امیدی ریشه می‌دواند و سال‌ها بعد خود را به شکلی دیگر بروز می‌دهد؛ شکلی خشن‌تر و بدوی‌تر. چیزی شبیه به قهر خدایگانی و عذاب الاهی.

کتاب اگر برف از باریدن بازنایستد

روبرت صافاریان
فارغ التحصیل رشته کارگردانی است. وی عضو هیئت داوران انجمن مستندسازان در سال ۱۳۷۶، هیئت انتخاب دومین جشنواره مستند کیش ۱۳۷۹، هیئت انتخاب سومین جشنواره مستند کیش ۱۳۸۰، هیئت داوری چهارمین جشنواره مستند کیش ۱۳۸۱، هیئت انتخاب بیستمین و بیست ویکمین دوره های جشنواره فیلم کوتاه تهران و هیئت تحریریه نشریه ادبی هنری ارمنی زبان هاندس بوده است. صافاریان مسئول بخش «سینمای مستند در جهان» نشریه سینما-حقیقت (تخصصی سینمای مستند) بوده و مدرس «تحلیل فیلم» در موسسه آموزش عالی سوره (اصفهان)، ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۲ بوده است...