کتاب شاعران در جست و جوی جایگاه

Shaeran
(نگاهی دیگر به تحول شعر فارسی)
کد کتاب : 134242
شابک : 978-6228089232
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 406
سال انتشار شمسی : 1402
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 18 اردیبهشت

معرفی کتاب شاعران در جست و جوی جایگاه اثر مسعود جعفری جزی

حضور شاعران در صحنه‌ی ادبی بی‌شباهت به قدرت‌نمایی و عرض اندام قهرمانان در میدان نبرد نیست. شاعران نیز با هیاهوی بسیار و رجزخوانی حضور خود را اعلام می‌کنند ولی توفیق آنان در گرو عوامل گوناگون است. علاوه بر این، توفیق و درخشش آنان نیز پدیده‌ای ثابت و یکدست نیست. عوامل ادبی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی مختلف موجب می‌شوند که شاعر یا شاعرانی در دوره‌هایی بیشتر مورد توجّه واقع شوند یا به آنان بی‌اعتنایی شود.

در کتاب حاضر این موضوع در قالب شانزده فصل بررسی شده است. مولّف در فصل‌های آغازین مبانی نظری و فرضیه‌های تحقیق را بیان کرده و در فصل‌های بعدی کوشیده است تا با نگاهی به تاریخ تحوّل شعر فارسی از آغاز تا امروز این مبانی و نظریه‌ها را با فراز و فرود و طلوع و غروب سبک‌ها، مکتب‌ها و چهره‌های شاخص شعر فارسی تطبیق دهد.

ثابت نبودن جایگاه شاعران در تاریخ ادبیات نکته‌ای بدیهی است که شاید از فرط بدیهی بودن کمتر به آن توجه شده است. توجه به این نکته چشم‌اندازی هیجان‌انگیز و جذاب را ترسیم می‌کند و افق‌های تازه‌ای را از تحول شعر فارسی به خواننده نشان می‌دهد.

کتاب شاعران در جست و جوی جایگاه

مسعود جعفری جزی
دکتر مسعود جعفری جزی متولد سال 1345، استادیار گروه آموزشی زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه خوارزمی می باشد.