کتاب فلسفه فیزیک

Philosophy of Physics: A Very Short Introduction
درآمدی بسیار کوتاه
کد کتاب : 134435
مترجم : ناهید سادات ریاحی
شابک : 978-6227061291
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 136
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2021
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 18 اردیبهشت

معرفی کتاب فلسفه فیزیک اثر دیوید والاس

«فلسفه‌ی فیزیک: درآمدی بسیار کوتاه»، کتابی مختصر می‌باشد که به پرسش‌های عمیق در تقاطع برخورد فلسفه و فیزیک می‌پردازد. این کتاب که توسط دیوید والاس نوشته‌شده، بخشی از مجموعه معتبر «معرفی‌های بسیار کوتاه» است که توسط انتشارات دانشگاه آکسفورد منتشر‌شده است. نویسندۀ کتاب، دیوید والاس، فیلسوف برجستۀ علم، به‌ویژه برای آثار خود در زمینۀ تفسیر مکانیک کوانتومی معروف است، در این مقدمه به خوانندگان مروری مختصر و در عین‌حال جامع، از چالش‌ها و بینش‌های فلسفی ناشی از کشفیات فیزیک مدرن ارائه می‌کند.
به‌طور کلی این کتاب حول سه موضوع اصلی می‌چرخد که همگی جوهر یک تحقیق فلسفی در علم فیزیک را نشان می‌دهند:
1. بخش اول، «ماهیت فضا و زمان» به معماهای فلسفی‌ می‌پردازد که اسحاق نیوتن را به طرح مفهوم فضای مطلق سوق داد. دیوید والاس در این بخش بررسی می‌کند که چگونه ایده‌های انقلابی نسبیت خاص و عام نیوتون در فیزیک مدرن تغییر می‌کنند. همچنین این بحث به پیامدهای این نظریه‌ها (نسبیت عام و خاص) در درک ما از حرکت، تقارن و ساختار واقعیت گسترش می‌یابد؛
2. بخش دوم کتاب با عنوان «منشاء برگشت‌ناپذیری و احتمال در سیستم‌های بزرگ»، ظهور رفتارهای برگشت‌ناپذیر را در مکانیک آماری را بررسی می‌کند. والاس در بررسی خود به این تناقض می‌پردازد که چگونه قوانین میکروسکوپی فیزیک که هیچ تمایزی بین گذشته و آینده قائل نمی‌شوند، می‌توانند پدیده‌های ماکروسکوپی را که مشاهده می‌کنیم ایجاد کنند؛ مانند ذوب‌شدن یخ یا سرد‌شدن قهوه؛
3. بخش آخر کتاب با عنوان «ایجاد حس مکانیک کوانتومی»، با نظریۀ بنیادی مکانیک کوانتوم و دست‌و‌پنجه نرم می‌کند. والاس بحث می‌کند که چرا تفسیر نظریه‌ی کوانتومی تا این حد چالش‌برانگیز است، رویکردهای فلسفی مختلف برای درک آن چیست‌ و پیامدهای آن برای آینده فیزیک و جهان‌بینی ما به چه نحو است.
باید خاطر‌نشان شد که والاس در سراسر کتاب بر اهمیت فلسفه در پیشبرد درک ما از فیزیک تاکید می‌کند. به عقیدۀ او، درک عمیق‌تر از مبانی مفهومی نظریه‌هایی مانند مکانیک کوانتومی و نسبیت، ماهیت جهان فیزیکی را روشن می‌کند و همچنین، منجر به پیشبرد نظریه‌های نوین‌تری می‌گردد.
خواه دانشجوی فلسفه یا فیزیک، فرد مختصص در این زمینه، یا صرفا فردی با علاقۀ شدید به پرسش‌های اساسی هستی‌شناختی باشید، این کتاب پنجرۀ ورود ارزشمندی به دنیای غنی و پیچیدۀ فلسفه فیزیک را برای شما به ارمغان می‌آورد.

کتاب فلسفه فیزیک