کتاب بوطیقای سینما

Poetics Of Cinema
کد کتاب : 134999
مترجم :
شابک : 978-6007806975
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 745
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2007
نوع جلد : جلد سخت
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 19 اردیبهشت

معرفی کتاب بوطیقای سینما اثر دیوید بوردول

دیوید بردول با تکیه بر نتایج حاصل از ربع‌قرن پژوهش در حوزه‌ای که خودش «بوطیقای تاریخی سینما» می‌نامد، تحلیلی تفصیلی دربارۀ یکی از اساسی‌ترین پرسش‌های مطالعات سینمایی ارائه می‌دهد: فیلم‌ها در هر بستر تاریخی خاصی برای دستیابی به نتایجی مشخص چطور ساخته می‌شوند؟ از نظر بردول، مطالعۀ سینما بدون بررسی فیلم‌ها راه به جایی نمی‌برد؛ فیلم‌ پدیده‌ای مصنوع است، به شرایط و زمینه‌های تاریخی ویژه‌ای تعلق دارد و هدفش ایجاد جلوه‌ها و تأثیرات مشخصی است. این جلوه‌ها حاصل از انتخاب‌هایی در زمینۀ فرم و سبک سینمایی‌اند که تجربۀ ادراکی، شناختی و احساسی ما از فیلم را شکل می‌دهند. روایت جامع بردول بر مبنای این ایدۀ اصلی و با تکیه بر پیشینۀ او در عرصۀ نقد ادبی و سینمایی نشان می‌دهد که فیلم‌ها چطور برای تحقق مقاصد سینمایی‌شان به مولفه‌های اثرگذار فرهنگی جهت داده و آنها را از نو سامان‌دهی می‌کنند. بوطیقای سینما با مطالعات موردی برگرفته‌شده از سنت‌های مختلف سینمایی و بررسی صحنه‌به‌صحنۀ فیلم‌ها در خلال بیش از پانصد عکس، گنجینه‌ای پرمایه برای دانشجویان و محققان حوزۀ سینماست.
| دیوید بردول استاد دانشگاه و از برجسته‌ترین و تأثیرگذارترین متخصصان حیطۀ سینماست. او با آثارش دربارۀ نظریۀ فیلم و مجموعه‌مقالاتش در مورد کارگردان‌ها، دوره‌ها و سبک‌های سینمایی، که به بیش از 15 زبان ترجمه شده‌اند، نسلی از استادان و محققان دانشگاهی این رشته را آموزش داده است.

کتاب بوطیقای سینما

دیوید بوردول
دیوید بوردول (David Bordwell) (1947 - 2024) نظریه‌پرداز فیلم و تاریخ‌نگار آمریکایی است. او استاد بازنشستهٔ فیلم از دانشگاه واشینگتون-مدیسون است. همسر او کریستین تامسون نیز از جمله نظریه‌پردازان سرشناس آمریکایی است. این دو به اتفاق هم کتاب‌های هنر سینما و تاریخ سینما را نگاشته‌اند. هم‌اکنون کتاب هنر سینما در ایالات متحده به‌عنوان اصلی کتاب مقدماتی برای ورود به عالم سینما محسوب می‌شود.دیوید بوردول یک پژوهشگر پرکار است. او علاقه‌مند به مباحث گوناگونی ...