کتاب دفاع از مارکس

For Marx
کد کتاب : 135062
مترجم :
شابک : 978-6229316917
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 327
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 1965
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 19 اردیبهشت

معرفی کتاب دفاع از مارکس اثر لویی آلتوسر

آلتوسر در کتاب «دفاع از مارکس» می‌کوشد به مارکسیسم اعتباری علمی ببخشد. کار او نه کشف مارکس جدید بلکه خوانشی جدید از آثار اوست. آلتوسر با تعیین زمان و محل گسست معرفت‌شناختی مارکس که شکافی میان آثار ایدئولوژیک دورۀ جوانی و آثار علمی دورۀ بلوغ اوست، جوهر پراتیک علمی مارکسیسم و عیار نظری آن را بازمی‌شناسد. او انگارۀ «وارونگی» دیالکتیک هگل را در نظریۀ مارکسیستی روایتی جعلی می‌پندارد، تضاد تحت تعیین چندوجهی را با ایدۀ تضاد بسیط در تقابل قرار می‌دهد و نقش نیروی محرک تضاد را در توسعۀ فرآیندهای تاریخی بررسی می‌کند.
از نظر آلتوسر کاربست فلسفۀ مارکسیستی در مارکس همانا پیش‌شرط مطلق فهم مارکس است. اثر پیش رو در خواندن مارکس ضروری است و در عین حال اثری است در راستای بسط نظری فلسفۀ مارکسیستی، نظریه‌ای که در آثار مارکس امکان تشخیص علم از ایدئولوژی را فراهم می‌کند.

کتاب دفاع از مارکس

لویی آلتوسر
لوئی پیر آلتوسر (Louis Pierre Althusser) (زادهٔ ۱۶ اکتبر ۱۹۱۸ در الجزایر - درگذشتهٔ ۲۲ اکتبر ۱۹۹۰) فیلسوف مارکسیست فرانسوی بود. او از بالاترین مقامات آکادمیک حزب کمونیست فرانسه بود و بحث و تزهایش عمدتاً در پاسخ به خطراتی (همچون مارکسیسم انسانگرایانه مکتب فرانکفورت) بودند که به زعم او بنیان‌های نظری مارکسیسم را تهدید می‌کرد. لویی آلتوسر، «مارکسیست ساختارگرا» است که مفهوم ایدئولوژی در اندیشهٔ مارکس، در دست‌های او ورز بیشتری پیدا کرده‌است. او با تاسی از مارکس، بر ...