کتاب موسیقی دانان امروز

Musicians of To-Day
کد کتاب : 13639
مترجم :
شابک : 978-9644310690
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 388
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 1912
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 4
زودترین زمان ارسال : 18 اردیبهشت

معرفی کتاب موسیقی دانان امروز اثر رومن رولان

رومن رولان ، کسی که در سال 1915 برنده جایزه نوبل ادبیات شد ، نویسنده ای بود که ذهنش با اشتیاق به موسیقی و تحسین موسیقی دانان استثنایی شکل گرفته بود. این رمان نویس مشهور که در عین حال طلح طلبی مشهور و با علاقه به سوسیالیسم و عرفان شرقی بوده است ، علاوه بر رمان هایی که بیشتر ما او را با آنها می شناسیم همچنین تاریخچه ی اپرا و زندگینامه ای از بتهوون و هوگو وولف و کتابی درباره ی موسیقی دانان گذشته را نیز تألیف کرده است ، که شاید بهترین تاریخچه ی ما تاکنون باشد. در این میان ، وی این کتاب شگفت انگیز را در مورد برخی از غول های معاصر خود در حوزه ی موسیقی ، مانند واگنر ، برلیوز ، دبوسی ، اشتراوس و سن- سانس نوشت. کتابی که امروزه هنوز هم مسحور کننده است. کتاب موسیقی دانان امروز می تواند مقدمه کاملی برای آثار موسیقی این هنرمندان بزرگ و نابغه باشد.
کتاب موسیقی دانان امروز از فصل های هکتور برلیوز، ریشارد واگنر، کامی سن-سانس، ونسان دندی، ریشارد اشتراوس، هوگو وولف، دون لورنتسو پروزی، موسیقی دانان فرانسه و آلمان، کلود دبوسی و بیداری تشکیل شده است و بعضی از فصل ها بخصوص فصل پایانی به نام بیداری به بخش های دیگری نیز تقسیم می شود.

کتاب موسیقی دانان امروز

رومن رولان
رومن رولان، زاده ی ۲۶ ژانویه ۱۸۶۶، درگذشته ی ۳۰ دسامبر ۱۹۴۴، نویسنده ی فرانسوی بود. او در سال ۱۸۶۶ در شهر کلامسی، در ایالت بورگونی، در خانواده ی بورژوآی مرفهی به دنیا آمد.در چهارده سالگی به همراه خانواده اش برای تحصیل راهی پاریس شد. در نوجوانی با افکار باروخ اسپینوزا آشنا شد و لئو تولستوی را کشف کرد. در ۱۸۸۹ در رشته ی تاریخ ادامه تحصیل داد و در ۱۸۹۵ به رم رفت و در رشته ی هنر مدرک دکترا گرفت.او دوبار ازدواج کرد. بار اول در ۱۸۹۲ با کلوتیلد برئال که نه سال بیشتر دوام نیاورد و بار دیگر پس از سی و...
قسمت هایی از کتاب موسیقی دانان امروز (لذت متن)
ریشارد اشتراوس سی و چهار ساله است. او در ۱۱ ژوئن ۱۸۶۴، در مونیخ به دنیا آمد. پدرش هنرمند سرشناسی بود و در ارکستر سلطنتی هورن اول می نواخت. ریشارد در محیطی موسیقایی بزرگ شد. در چهار سالگی پیانو می زد و در شش سالگی چند رقص کوچک، لید (آواز)، سونات و حتی اوورتورهایی برای ارکستر تصنیف کرد. شاید همین زودرسی هنری در تب آلودگی استعدادهایش دخیل بوده و اعصابش را در تنش نگه داشته و ذهنش را نابهنگام برانگیخته است.

از ۱۸۸۶ تا ۱۸۸۹ همین مقام را در هوفتئاتر مونیخ عهده دار بود. به دو نکته در زندگی ریشارد اشتراوس باید توجه کرد: یکی تأثیر آلکساندر ریته و دیگری سفرهایش در جنوب اروپا. آشنایی اش با ریتر به سال ۱۸۸۵ برمی گردد. این موسیقی دان که با خواهرزادۀ واگنر ازدواج کرده بود، موسیقی اش در فرانسه عملا ناشناخته است؛ اما دو اپرای معروف به نام های هانس هاکل و تاج از آن که؟ نوشته و به گفتۀ اشتراوس، نخستین آهنگ سازی است که روش های واگنری را در لید وارد کرده.

در نامه های بولو و لیست از او زیاد صحبت شده است. اشتراوس می گوید: قبل از اینکه او را ببینم، به شیوه های دقیقا کلاسیک تربیت شده بودم؛ یکسره با هایدن، موتسارت و بتهوون زیسته بودم و تازه به مطالعۀ مندلسون، شوپن و برامس پرداخته بودم. شناختم از لیست و واگنر را کاملا به ریتر مدیونم. او بود که اهمیت نوشته ها و آثار این دو استاد را در تاریخ هنر به من نشان داد. او بود که با سال ها درس و مشاورۀ مهربانانه از من یک موسیقی دان آینده ساخت و مرا به راهی انداخت که اینک یکه و تنها در آن پیش می روم. همچنین او بود که مرا با فلسفۀ شوپنهاور آشنا کرد.