کتاب تاریخ مستند ایران باستان

Documentary History of Ancient Iran
تاریخ ایران پیش از اسلام
کد کتاب : 13673
شابک : 978-6009929221
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 526
سال انتشار شمسی : 1401
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 7
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب تاریخ مستند ایران باستان اثر میرحسن ولوی

اگر تاریخ ایران را سه بخش کنیم:دوران تپه های باستانی،دوران تمدن های پیش از اسلام و دوران اسلامی، کتاب تاریخ مستند ایران باشتان نوشته میرحسن دلوی به دوره وسط میپردازد.دوره ای که شریان تمدن اصیل ایرانی است.در این کتاب که از دوره مادها آغاز میشود در یک نگارش کرونولوژیک(گاه شمار) مادها که در اواخر قرن ۸ قبل ازمیلاد در نواحی غربی ایران متحد شدند تا در مقابل حمله آشوریان مقابله کنند تا فروپاشی ساسانیان مورد بررسی قرار مییرد.در این بستر دوره های هخامنشیان و اشکانیان نیز بررسی کامل میشود و نویسنده سعی در انتقال حداکثر اطلاعات در باب این دوره تاریخی را دارد.

کتاب تاریخ مستند ایران باستان کتابی ارزشمند است چرا که نویسنده با تکیه به منابع دقیق و به روز شده سعی در تشریح دقیق مطالب کرده است و این به گونه ای بسیار بی طرفانه انجام گرفته است یعنی در باب تاکید،صحت تاریخی در ارجحیت بوده است.همچنین تمامی مطالب به کتاب های مرجع حوزه تاریخ ایران ارجاع داده میشوند و این مساله موجب اعتماد مخاطب به کتاب میشود.

کتاب تاریخ مستند ایران باستان

میرحسن ولوی
میرحسن ولوی متولد سال 1335،پژوهشگر تاريخ و منتقد می باشد.
دسته بندی های کتاب تاریخ مستند ایران باستان
قسمت هایی از کتاب تاریخ مستند ایران باستان (لذت متن)
پس از اردشیر، فرزندش خشایارشا دوم که مادرش داماسپیا بود به حکومت رسید اما مدت سلطنت وی بیش از 45 روز به درازا نکشید و به دست برادر ناتنی اش، سغدیان (سغدیانوس) با همدستی خواجه سرایی به نام فرناک (فرناسیس) در خوابگاهش به قتل رسید و از میان برداشته شد و خود بر تخت سلطنت نشست. اما حکومت سغدیان نیز به درازا نکشید و پس از شش ماه به دست برادر دیگرش به نام اوخوس که والی باختر ایران بود کشته شد. اوخوس، چون بر تخت سلطنت نشست، خود را داریوش دوم خواند. یونانی ها این داریوش را «نوتوس» یا حرامزاده می نامیدند چرا که وی از زن بابلی اردشیر که غیر عقدی بود به دنیا آمده بود. داریوش دوم حدود بیست سال حکومت کرد و خواهر خود پروشات (پریسا) را به همسری گرفت و دو پسر به نام های، ارشک (اردشیر دوم) و کوروش کوچک به دنیا آمدند.