کتاب ماه نو و مرغان آواره

Selected Poem
کد کتاب : 13992
مترجم :
شابک : 978-9643806835
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 264
سال انتشار شمسی : 1397
سال انتشار میلادی : 1910
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 3
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

معرفی کتاب ماه نو و مرغان آواره اثر رابیندرانات تاگور

کتاب «ماه نو و مرغان آواره» اثر «رابیندرانات تاگور» مجموعه ای از گزیده اشعار این شاعر از دفترهای شعر مختلف اوست. کتاب حاضر شامل اشعاری از کتاب های شعر او با نام های «کدی وکمل»، «تیزی ها و صافی ها»، «شونارتری»، «شیشو»، و «گیتی مالیه» است و به زبان انگلیسی منتشر شد. اشعار کتاب ماه نو و مرغان آواره تأثیر گرفته از هایکو، نوعی قالب شعر ژاپنی، و یا به تعبیر خود تاگور «شعر تصویری» است.

کتاب ماه نو و مرغان آواره

رابیندرانات تاگور
رابیندرانات تاگور، زاده ی ۷ مه ۱۸۶۱ و درگذشته ی ۷ اوت ۱۹۴۱، شاعر، فیلسوف، موسیقیدان و چهره پرداز اهل بنگال هند بود. نام آوریش بیشتر به خاطر شاعری اوست. وی نخستین آسیایی برنده ی جایزه ی نوبل بود. پدرش دبندرانات (مهاریشی) و مادرش سارادادیوی نام داشت. پدر تاگور غزل های حافظ را از برداشت و به اشعار فارسی علاقه وافری داشت. او خود را متعلق به سرزمین ایران می دانست. به تاگور لقب گوردیو به معنای پیشوا داده اند. وی از سردمداران دیرین و مدافعان سرسخت استقلال هندوستان به شمار می آید. رابیندرانات تاگور ب...
قسمت هایی از کتاب ماه نو و مرغان آواره (لذت متن)
غلط نمی تواند به شکست تن دهد/ صحیح اما می تواند / جهان را غلط می خوانیم / و می گوییم: / ما را می فریبد. / ممکن / از ناممکن می پرسد: / “خانه ات کجاست؟” / پاسخ می دهد: / “در رویاهای یک ناتوان.” / آن که بسیار در پی نکوکاری است / دیگر مجالی برای نیک بودن ندارد. / کینه ورزیدند / کشتند / و مردمان آنان را ستودند / خدا اما / شرمگنانه / می شتابد / تا خاطره ی آن را زیر چمن ها پنهان کند. / تاریکی / راه به روشنی دارد / و کوری / راه به مرگ. / خجسته / آن کو که آوازه اش / حقیقتش را / در پرتو خود نگیرد. / دلم / آرام گیر و / غبار بر میانگیز. / جهان را بگذار که راهی به سوی تو بیابد. / این اشتیاق / برای کسی است که / در تاریکی احساس می شود، اما / در روز به دیده نمی آید / بهترین / تنها نه / که با همه می آید. / خواهم مرد / بارها و بارها / تا که بدانم حیات جاوید است.