کتاب شمس من و خدای من

My Shams and My God
پژوهشی درباره ی زندگی مولانا و ارتباط عرفانی او با شمس تبریزی
کد کتاب : 14089
شابک : 978-9642240111
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 486
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2019
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 7
زودترین زمان ارسال : 5 اردیبهشت

معرفی کتاب شمس من و خدای من اثر پرویز عباسی داکانی

شمس من و خدای من، اثری پژوهشی در شرح حال مولانا جلال الدین محمد بلخی به قلم استاد پرویز عباسی داکانی است که شرح زندگانی مولانا قبل و بعد از آشنایی او با شمس تبریزی را مورد بررسی قرار می دهد. این موضوع که مورد توجه نویسندگان و پژوهشگران زیادی قرار گرفته این بار از منظر پدیدارشناسی توسط این محقق کشورمان بررسی شده است. نویسنده مدعی است که زندگانی مولانا را به شکل همه جانبه از پیش از تولد او و سپس در دوره ی خود او مورد بررسی قرار داده و در این راه اطلاعات بسیاری نظیر شرایط خانواده و اجتماع و مکان و...از منابع موثق استخراج کرده است. عباسی داکانی معتقد است کیفیت دیدار شمس و مولوی و نحوه ی رشد و پرورش جلال الدین در محضر این پیر فرزانه اغلب به درستی بیان نشده و آنچه توسط نویسندگان متعدد در باب مجالس ملاقات و ارتباط آن دو مطرح است، واضح و صحیح بازتاب پیدا نکرده است.
آنچه نویسنده در این اثر به آن پرداخته این است که اغلب شکوفایی و بزرگی شخصیت مولانا را در قالب دیدار او با شمس تعریف می کنند و این تاثیر را چنان بزرگ می دانند که تا حدی جبروت شخصیتی مولوی زیر سوال می رود. اما با تحقیقات و ادله ی تاریخی که در این اثر بیان شده، عباسی داکانی نشان می دهد که مولانا قبل از دیدار با شمس هم شخصیتی مطرح و بزرگ در زمان خودش بوده و آموزه های شمس تنها جرقه ای در آتشگاه درونی مولانا بوده است. وی در این اثر که نوشتن آن سه سال به طول انجامیده اذعان دارد که شمس خود را شخصیتی شکارچی می دانست و فقط در پی شکار بزرگان عقل وعرفان بود و همین مساله کبریای اندیشه ی مولوی را به خوبی نشان می دهد. ویژگی مثبت دیگری که برای این کتاب می توان قائل شد، تشریح مرتبه به مرتبه ی حیات شمس در کنار مولاناست و خواننده با مطالعه ی این اثر با هر دوی این شخصیت های بزرگ به خوبی آشنا می شود.

کتاب شمس من و خدای من

پرویز عباسی داکانی
پرویز عباسی داکانی در سال ۱۳۳۹ در تهران زاده شد. تحصیلات دانشگاهی را از دریافت فوق دیپلم فلسفه غرب از دانشگاه تهران آغاز کرد و پس از آن موفق به اخذ لیسانس الهیات، فوق لیسانس فلسفه اسلامی و نیز دکترای عرفان گردید. او شاعر، پژوهشگر و استاد دانشگاه است. آثار او شامل اشعار، تصحیح متون و پژوهش‌هایش می‌شود. «تصحیح گلشن راز شبستری» یکی از آثار اوست.
قسمت هایی از کتاب شمس من و خدای من (لذت متن)
سجاده نشین با وقاری بودم/بازیچه ی کودکان کویم کردی. شمس من و خدای من داستان عارفانه ترین، رمزآمیزترین و رازآلودترین ملاقات تاریخ وجود است. دیدار مولانا جلال الدین محمد بلخی و استاد شگفتش حضرت شمس تبریزی. هماره روح های مقدس آسمانی در خویشتن خویش اندیشیده اند که پرنده ی نور چرا به تنهایی در افق اعلی پر کشید؟! و ماه چرا فانوس شب شقایق نماند؟! تلالو کدام خورشید، چتر ایمان نور شد که شب قونیه از تجلی نغمه ی "بشنو از نی"تابناک درخششی ابدی ماند؟! کدام زورق حادثه، بادبان به طوفان اشراق سپرد که سجاده نشینی آنچنان باوقار، اینچنین بازیچه ی کودکان کوی عشق شد؟! کتابی که در دست های جستجوگر شماست، کلید درهای بسته ی این رازهاست که با قلم شیوا و تحلیل زیبای استاد "دکتر پرویز عباسی داکانی" به نقد و بررسی ارتباط روحانی و معنوی این دو خدایگان تفکر و عرفان می پردازد. صدای بال اندیشیدن می آید، روح خود را پرنده ای کن در آسمانی که مولانا پیش روی حقیقت گسترده است...