کتاب نگاهی به فروغ فرخزاد

Take a look at Forough Farrokhzad
کد کتاب : 14185
شابک : 978-9646026315
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 320
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 1995
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 8
زودترین زمان ارسال : 5 اردیبهشت

معرفی کتاب نگاهی به فروغ فرخزاد اثر سیروس شمیسا

"نگاهی به فروغ فرخزاد" کتابی است به قلم دکتر "سیروس شمیسا" که در زمره ی بهترین آثار، جهت آشنایی بهتر با این شاعر دوست داشتنی و ستاره ی درخشان آسمان شعر معاصر قرار دارد. دکتر "سیروس شمیسا" در کتاب "نگاهی به فروغ فرخزاد" که در سیصد و بیست صفحه به همت نشر مروارید منتشر شده است، تعدادی از برجسته ترین و مطرح ترین اشعار "فروغ فرخزاد" را خط به خط معنا نموده و آن ها را به شکل همه جانبه ای مورد بررسی قرار داده است. وی همچنین در این اثر، نمادها و سمبل ها، مفاهیم، مضامین و پس زمینه ی اشعار "فروغ فرخزاد" و واژگان و ترکیب هایی که بیشتر از بقیه به کار می گرفت را با ارائه ی نمونه ها و مثال های متعدد، تجزیه و تحلیل کرده است. نویسنده در این مجموعه بیشتر شعر "ایمان بیاوریم به آغاز فصل سرد" را مورد نقد و بررسی قرار داده و بازنمایی ابعاد مختلف آن، جهان بینی "فروغ فرخزاد" را در آن برهه از زندگی اش زیر ذره بین می برد.
در قسمت های دیگر کتاب "نگاهی به فروغ فرخزاد"، دکتر "سیروس شمیسا" میان فروغ و سهراب سپهری، مقایسه ای صورت داده و اشعار و اندیشه ی این دو شاعر بزرگ ایرانی را با قیاسی تحلیلی، مورد بررسی قرار داده است. دکتر "سیروس شمیسا" در خلال این کند و کاوها در افکار، و بالا و پایین کردن اشعار و آثار به جا مانده از "فروغ فرخزاد"، علاوه بر متن شعرهای او، از دیگر منابع اطلاعاتی نظیر نامه های فروغ، مصاحبه هایش و همچنین خاطرات به جا مانده از او، بهره گرفته است.

کتاب نگاهی به فروغ فرخزاد

سیروس شمیسا
سیروس شمیسا (زادهٔ ۲۹ فروردین ۱۳۲۷ در رشت) استاد ادبیّات فارسی و نویسندهٔ پرکار ایرانی است که تاکنون بیش از ۴۰ اثر خلق کرده است. وی تحصیلات عالی خود را در دانشگاه شیراز آغاز کرد و چند سالی پزشکی خواند، ولی پس از چندی تغییر رشته داد و در همان جا مدرک کارشناسی خود را در ادبیّات فارسی گرفت. پس از آن وارد دورهٔ دکتری ادبیات فارسی دانشگاه تهران شد و در سال ۱۳۵۷ از رساله خود به راهنمایی دکتر خانلری دفاع کرد. او در سال ۱۳۸۰ یکی از چهره های ماندگار ایران لقب گرفت. کتاب های او در بسیاری از دانشگاههای ...
دسته بندی های کتاب نگاهی به فروغ فرخزاد
قسمت هایی از کتاب نگاهی به فروغ فرخزاد (لذت متن)
در کوچه باد می آید/ این ابتدای ویرانیست/ آن روز هم که دست های تو ویران شدند باد می آمد/ ستاره های عزیز/ ستاره های مقوایی عزیز/ وقتی در آسمان ، دروغ وزیدن می گیرد/ دیگر چگونه می شود به سوره های رسولان سر شکسته پناه آورد ؟/ ما مثل مرده های هزاران هزار ساله به هم می رسیم و آنگاه/ خورشید بر تباهی اجساد ما قضاوت خواهد کرد ./ من سردم است/ من سردم است و انگار هیچوقت گرم نخواهم شد/ ای یار ای یگانه ترین یار آن شراب مگر چند ساله بود ؟/ نگاه کن که در اینجا زمان چه وزنی دارد/ و ماهیان چگونه گوشتهای مرا می جوند/ چرا مرا همیشه در ته دریا نگاه می داری ؟