کتاب پنج نمایشنامه هنریک ایبسن

Five plays
خانه ی عروسک،اشباح رسمرس هلم،هدا گابلر،استاد معمار
کد کتاب : 14367
مترجم :
شابک : 978-6003760677
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 629
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 1880
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 5
زودترین زمان ارسال : 5 اردیبهشت

معرفی کتاب پنج نمایشنامه هنریک ایبسن اثر هنریک ایبسن

هنریک یوهان ایبسن 20 مارس 1828 به دنیا آمد. او نمایشنامه نویس و کارگردان تئاتر نروژی بود. از ایبسن به عنوان یکی از بنیانگذاران مدرنیسم در تئاتر و اغلب به عنوان "پدر رئالیسم" و یکی از تأثیرگذارترین نمایشنامه نویسان جهان یاد می شود.
از کارهای مهم وی می توان به دشمن مردم ، یک خانه عروسک ، هدا گابلر ، اشباح ، مرغابی وحشی ، هنگامی که ما برمی خیزیم و استاد سازنده اشاره کرد.
ایبسن را اغلب به عنوان بزرگ ترین نمایشنامه نویس در جهان بعد از شکسپیر می شناسند. و خانه عروسک نیز بیشترین نمایشنامه اجرا شده در جهان در سال 2006 بود.
نمایش شاعرانه ابتدایی ایبسن ، "پرگینت" عناصر سورئال قوی داشت. باید گفت که او در دوره اول کاری خود بیشتر علاقه مند به افسانه ها و اسطوره های نروژ بود و آثارش را منتقدین در این دوره سورئال به حساب می آورند. پس از این دوره ایبسن شاعرانه نوشتن را رها کرد و بصورت نثر واقع گرایانه نوشت.او در این دوره بیش از هر زمان دیگری انتقادی می نوشت.
کارهای بعدی ایبسن واقعیت هایی را که در پشت برساخت های اجتماعی نهفته بود مورد بررسی قرار داد و موارد بسیاری را که برای تعدادی از معاصرانش ناراحت کننده بود ، آشکار کرد. از نظر بسیاری از منتقدان ، مرغابی وحشی و رسمرس هلم "با یکدیگر به عنوان رقبایی برای کسب مقام برتر در بین آثار ایبسن رقابت می کنند".
ایبسن خود امپراطور و گالیله را شاهکار خود می دانست.

کتاب پنج نمایشنامه هنریک ایبسن

هنریک ایبسن
هنریک یوهان ایبسن، زاده ی 20 مارس 1828 در شین و درگذشته ی 23 می 1906، شاعر، نمایشنامه نویس و درام نویس نروژی بود.ایبسن در نوجوانی پس از ورشکستگی پدرش برای نخستین بار، طعم فقر و تنگدستی را چشید و از این دوران به بعد، آن قدر به او سخت گذشت که تا آخر عمر، همواره از فقر و درماندگی همچون کابوسی دردناک می ترسید.بعد از تولد او، اوضاع خانواده تغییر کرد. مادرش برای تسکین پیدا کردن روحش، به مذهب روی آورد و پدرش هم دچار افسردگی شد. با وقوع انقلاب 1848 در شمال اروپا، ایبسن به سرودن اشعار آزادی خواهانه پر...
قسمت هایی از کتاب پنج نمایشنامه هنریک ایبسن (لذت متن)
اسوالد پس می فرمایید چکار کنند؟ وقتی نه پسر پول عقد و عروسی و آن بند و بساط بعد از عروسی را دارد نه دختر، می فرمایید چکار کنند؟ ماندرس چکار کنند؟ اجازه بدهید، آقای آلوینگ، عرض می کنم: این قبیل پسرها و دخترها، اگر پول ندارند، اگر وسع شان نمی رسد همسر اختیار کنند، باید کف نفس اختیار کنند، قربان؛ باید از مصاحبت و موانست با جنس مخالف احتراز کنند. اسوالد حضرت آقا، خون آدمی زاد موعظه سراش نمی شود؛ از در بیرون اش کنی از پنجره می آید تو.