کتاب باید از جامعه دفاع کرد

Society Must Be Defended
(درس گفتارهای کلژ دوفرانس1976،1975)
کد کتاب : 14775
مترجم :
شابک : 978-9642071883
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 366
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 1992
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 3
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

معرفی کتاب باید از جامعه دفاع کرد اثر میشل فوکو

از سال 1971 تا 1984 در کالج فرانسه ، میشل فوکو مجموعه ای از سخنرانی ها را ارائه داد. به صورت آزادانه و گفتگو محور که در دامنه تحقیقات قبلی او قرار می گرفتند.

فوکو در کتاب "باید از جامعه دفاع شود" به ظهور درک جدیدی از جنگ به عنوان پایه دائمی همه نهادهای قدرت می پردازد ، حضور پنهان در جامعه که با تجزیه و تحلیل تاریخی رمزگشایی می شود.
فوکو با ردیابی از این تحول ، شجره نامه قدرت و دانش را که به عنوان دغدغه غالب وی در آمده است ، بیان می کند.

پل میشل فوکو ، فیلسوف فرانسوی ، مورخ ، نویسنده ، فعال سیاسی و منتقد ادبی بود.

نظریه های فوکو در درجه اول به رابطه بین قدرت و دانش و چگونگی استفاده از آنها به عنوان نوعی کنترل اجتماعی از طریق نهادهای اجتماعی می پردازد. فوکو گرچه اغلب از او به عنوان ساختارگرا و پست مدرنیست یاد می شد ، این برچسب ها را رد کرد.
اندیشه وی بر دانشگاهیان ، به ویژه افرادی که در مطالعات ارتباطی ، انسان شناسی ، روانشناسی ، جامعه شناسی ، جرم شناسی ، مطالعات فرهنگی ، نظریه ادبیات ، فمینیسم ، مارکسیسم و نظریه انتقادی فعالیت می کنند ، تأثیر گذاشته است.

فوکو در پویته فرانسه متولد شد و در خانواده ای از طبقه متوسط به بالا. و در مدرسه عالی نورمال تحصیل کرد و در آنجا به فلسفه علاقه مند شد و تحت تأثیر مربیان خود ژان هیپولیت و لوئیس قرار گرفت. در دانشگاه پاریس (سوربن) ، وی مدرک فلسفه و روانشناسی کسب کرد.

کتاب باید از جامعه دفاع کرد

میشل فوکو
پل میشل فوکو، زاده ی ۱۵ اکتبر ۱۹۲۶ و درگذشته ی ۲۴ ژوئن ۱۹۸۴، فیلسوف، تاریخ دان و متفکر معاصر فرانسوی و واضع اصطلاح «انسان گرایی ضد اومانیستی» است.وی، فرزند «آن مالاپار» و جراح متمول «پل فوکو» بود که در ۱۵ اکتبر ۱۹۲۶ در ناحیه سنت موار پواتیه فرانسه به دنیا آمد. بعدها اسم خود را به میشل فوکو تغییر داد. او صاحب کرسی «تاریخ نظام های فکری» در کالج دو فرانس بود و در دانشگاه ایالتی نیویورک در بوفالو و دانشگاه کالیفرنیا، برکلی تدریس کرد.به خاطر نظریات عمیق و دیدگاه انقلابی درباره ی جامعه، سیاست و تار...
دسته بندی های کتاب باید از جامعه دفاع کرد
قسمت هایی از کتاب باید از جامعه دفاع کرد (لذت متن)
متحد کردن و حیرت افکندن، منقاد سازی با وضع تکالیف و تشدید جلای زور؛ به نظر من این ها، به طور خیلی مختصر، دو کار ویژه ای اند که در اشکال مختلف تاریخ، چنان که در تمدن رومی و جوامع قرون وسطا تجربه شده، می توان یافت. اکنون، این دو کار ویژه با دو بعد قدرت چنان که در مذاهب، مناسک، و افسانه های رومی، و به طور عام تر در افسانه های هند و اروپایی نمودار شده، بسیار انطباق دارد. در نظام هندواروپایی بازنمایی قدرت، قدرت همواره دو بعد یا دو چهره ی دائما متصل به هم دارد. یکی بعد حقوقی است: قدرت از الزامات، سوگند، تعهدات و قانون برای پای بندی استفاده می کند. از طرف دیگر، قدرت کارویژه، نقش و اثری جادویی دارد: قدرت حیرت افکن و هراس آور است. ژوپیتر، این نماینده ی به غایت مقدس قدرت، و خداوند شاخص نخستین کارویژه و نقش در نظام سه ساحتی هندواروپایی، هم تعهد ایجاد می کند، و هم تندر و صاعقه می فرستد. خب، به اعتقاد من، تاریخ چنان که در قرون وسطا نیز تجربه شده، با تفحص باستانی، گاه شمار روزانه و سلسله ی رایج الگوهایش، هنوز همین بازنمایی از قدرت بوده است. تاریخ فقط تصویری از قدرت نیست، بلکه همچنین طریقه ای برای بازنیرو بخشی به آن است. تاریخ گفتمان قدرت است…