کتاب ساعت ساز نابینا

The Blind Watchmaker
کد کتاب : 1483
مترجم :

شابک : 978-964-5676-75-7
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 383
سال انتشار شمسی : 1399
سال انتشار میلادی : 1986
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 9
زودترین زمان ارسال : ---

ریچارد داکینز از پرفروش ترین نویسندگان کتاب های علمی جهان

معرفی کتاب ساعت ساز نابینا اثر ریچارد داکینز

کتاب ساعت ساز نابینا، اثری نوشته ی ریچارد داکنیز است که نخستین بار در سال 1986 به انتشار رسید. این اثر کلاسیک از داکینز، همچنان به عنوان کامل ترین شرح مدرن از مسئله تکامل در نظر گرفته می شود. ویلیام پِیلی، متخصص الهیات که در قرن هجدهم می زیست، استعاره ای معروف را به منظور توضیح خلقت موجودات ارائه کرد و آن را به کار یک ساعت ساز ماهر تشبیه نمود. داکینز در کتاب ساعت ساز نابینا از این استعاره به شکلی مبتکرانه استفاده می کند تا نشان دهد فرآیند پیچیده ی «انتخاب طبیعیِ داروینی»، ساز و کاری ناخودآگاه و خودکار دارد. داکینز بیان می کند که اگر انتخاب طبیعی را ساعت سازِ طبیعت فرض کنیم، باید آن را ساعت سازی نابینا در نظر بگیریم که بدون نگاه به عواقب و بدون هدفی خاص کارش را به انجام می رساند. داکینز با ارائه ی شرحی جذاب و قانع کننده از انتخاب طبیعی، نشان می دهد که موجودات زنده چگونه به تدریج و در طول زمان تغییر می کنند تا جهانی فوق العاده پیچیده، متنوع و حیرت انگیز را به وجود آورند.

کتاب ساعت ساز نابینا

ریچارد داکینز
ریچارد داکینز، زاده ی 26 مارس 1941، زیست شناس فرگشتی و رفتارشناس انگلیسی است. داکینز در نایروبی کنیا زاده شد. هم پدر و هم مادر او به علوم طبیعی علاقه مند بودند و پاسخ پرسش های ریچارد را به شکل علمی می دادند.داکینز به دنبال علاقه ی خود از دوران کودکی، یعنی زیست شناسی، رفت و در رشته ی جانورشناسی در دانشگاه آکسفورد به تحصیل پرداخت. او پس از دریافت مدرک دکترا، یک سال دیگر در آکسفورد ماند و زیر نظر استادش به پژوهش های رفتارشناسی جانوران پرداخت.داکینز، استاد صاحب کرسی دانشگاه آکسفورد و نویسنده ی کت...
نکوداشت های کتاب ساعت ساز نابینا
A model of how to explain complicated ideas without dumbing them down or boring one’s readers.
الگویی برای چگونگی توضیح مفاهیم پیچیده، بدون ساده کردن بیش از اندازه ی آن ها و یا کسل کردن مخاطب.
The Guardian

Readable and vigorous.
خواندنی، و پر شور و حرارت.
The Economist

Engrossing, cogent and convincing.
جذاب، منطقی و قانع کننده.
Publisher's Weekly

قسمت هایی از کتاب ساعت ساز نابینا (لذت متن)
تصور این که کسی غیر از شما، مسئول بخشیدن معنا و هدف به زندگیتان است، بچگانه به نظر می رسد. در حالی که نگرش بالغانه ی واقعی این است که زندگی ما درست به همان اندازه ای پرمعنی، سرشار و شگفت انگیز است که می خواهیم باشد.

اشیا وجود دارند، یا به خاطر این که به تازگی هستی یافته اند و یا به این دلیل که دارای ویژگی هایی هستند که احتمال از بین رفتنشان در گذشته را پایین آورده است.

تکامل، هدفی بلندمدت ندارد. نه مقصدی در دوردست ها هست و نه بلوغی غایی که به عنوان معیاری برای انتخاب به کار گرفته شود؛ اگرچه غرور انسان، عاشق این تصور پوچ و مضحک است که گونه ی ما، هدف نهایی تکامل بوده است.