کتاب یدالله رویایی(شعر زمان ما)

yadollah-royaee
شعر زمان ما 12
کد کتاب : 15461
شابک : 978-9643518004
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 304
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2013
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 3
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب یدالله رویایی(شعر زمان ما) اثر یدالله رویایی

دوازدهمین مجلد از مجموعه‌ی "شعر زمان ما" به همت انتشارات نگاه، متعلق به "یدالله رویایی"، شاعر نواندیش معاصر است که زیر نظر "فیض شریفی" به انتشار رسیده است. "یدالله رویایی"، شاعر ایرانی متولد دامغان بود که در سال 1311 در این شهر متولد شد و تحصیلات خود را از ابتدایی تا پایان دبیرستان در همین شهر گذراند. وی سپس راهی تهران شد و گرایشات سوسیالیستی او، سبب شد تا در سال 1332، زمانی که تنها 21 سال داشت، دستگیر شود. یک سال بعد او شعر گفتن را آغاز کرد و با تخلص «رویا»، این اشعار را در نشریات گوناگون به چاپ رساند.
"رویایی" و "شاملو" در سال 1344 نشریه «بارو» را تأسیس کردند و در همان سال بود که اولین دفتر شعر "یدالله رویایی" با عنوان «بر جاده‌ی تهی" نیز منتشر شد. کمی بعد از این اتفاق، دفتر «شعرهای دریایی» نیز بوسیله‎ی انتشارات مروارید چاپ شد و استقبال از آن به نحوی بود که چندین بار مورد تجدید چاپ قرار گرفت. "یداالله رویایی" در کنار "ابراهیم گلستان" و "محمود زند" اقدام به تاسیس انتشارات روزن نمود و یک سال بعد از آن نیز دفتر شعر "از دوستت دارم" را به انتشار رساند. "یدالله رویایی" همراه با برخی از هنرمندان آوانگارد در سال 1348، مانیفست حجم گرایی یا اسپاسمانتالیسم را منتشر کردند که نگرش جدیدی را در دنیای شعر موسوم به شعر حجم، ایجاد کرد و شاعرانی چون "هوشنگ چالنگی"، "پرویز اسلام‌پور" و "محمود شجاعی" از آن حمایت نمودند.
"شعر زمان ما" مجموعه‌ای است که تاکنون 15 جلد از آن منتشر شده و آثار شاعران مطرح معاصر را تحت بررسی قرار داده است. از میان آنچه به قلم "یدالله رویایی" سروده و منتشر شده است، هشت دفتر شعر با عنوان‌های «از دوستت دارم»، «لبریخته‌ها»، «هفتاد سنگ قبر»، «من گذشته‌: امضا»، «شعرهای دریایی»، «دلتنگی‌ها»، «بر جاده‌های تهی» و «در جستجوی آن لغت تنها» برای انتشار این مجموعه انتخاب شده است.

کتاب یدالله رویایی(شعر زمان ما)

یدالله رویایی
یدالله رویایی مشهور به رویا (زادهٔ ۱۷ اردیبهشت ۱۳۱۱ در دامغان) شاعر ایرانی است. رویائی پس از خروج از زندان اولین شعرهای خود را در ۲۲ سالگی نوشت و در مجلات آن زمان با نام مستعار «رؤیا» منتشر کرد، و همزمان به تحصیلات خود در رشته حقوق سیاسی در دانشکدهٔ حقوق دانشگاه تهران تا اخذ درجه دکترای حقوق بین‌الملل عمومی ادامه داد؛ و از آن پس، در وزارت دارایی به استخدام درآمد و به عنوان ذی‌حساب و سرپرست امور مالی در ادارات و دیگر مراکز دولتی، از جمله وزارت آب و برق، سازمان تلویزیون مل...
قسمت هایی از کتاب یدالله رویایی(شعر زمان ما) (لذت متن)
از تو سخن از به آرامی/ از تو سخن از به تو گفتن/ از تو سخن از به آزادی/ وقتی سخن از تو می گویم/ از عاشق از عارفانه می گویم/ از دوستت دارم/ از خواهم داشت/ از فکر عبور در به تنهایی/ من با گذر از دل تو می کردم/ من با سفر سیاه چشم تو زیباست/ خواهم زیست/ من با به تمنای تو خواهم ماند/ من با سخن از تو/ خواهم خواند/ ما خاطره از شبانه می گیریم/ ما خاطره از گریختن در یاد/ از لذت ارمغان در پنهان/ ما خاطره ایم از به نجواها/ من دوست دارم از تو بگویم را/ ای جلوه ی از به آرامی/ من دوست دارم از تو شنیدن را/ تو لذت نادر شنیدن باش/ تو از به شباهت از به زیبایی /بر دیده تشنه ام تو دیدن باش