کتاب عقل ساد

Lautreamont and Sade
کد کتاب : 15477
مترجم :
شابک : 978-6007806005
قطع : پالتویی
تعداد صفحه : 170
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 1949
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 9
زودترین زمان ارسال : 10 اردیبهشت

معرفی کتاب عقل ساد اثر موریس بلانشو

موریس بلانشو در کتاب «عقل ساد »که در ابتدا در سال 1949 منتشر شد، پروژه انتقادی خود را با قدرت از جریان های فکری عمده عصر خود، یعنی سوررئالیسم و اگزیستانسیالیسم متمایز می کند. امروز، لوترامون و ساد، این شخصیت‌های منحصربه‌فرد در تاریخ ادبیات و اندیشه، به همان اندازه که در پاریس پس از جنگ بودند، برای نظریه‌پردازان زبان و عقل مرتبط هستند.
انسان سادی در نبرد با دیگری مانند قانون، طبیعت و خدا، این نبرد را بر پایه مقابله با نیروهای خصمانه می‌بیند. او آگاهی دارد که این نیروها وجود دارند، اما برای واقعیت یافتن به اینکه چه نیرویی علیه آنها عمل می‌کند، باید شرط قائل شود. بنابراین، انسان سادی با رد و نفی نیروهای دیگر و تلاش برای دستیابی به بالاترین درجه نیرو، یعنی قدرت مطلق، با اقدامی سلبی پیش می‌رود. این قدرت واقعیتش را از ویرانی و کشتار حفظ می‌کند. در نتیجه، حاکمیتی که به دست می‌آید، به تنهایی مطلق است و آزادی نیز از این قدرت ناشی می‌شود که آزادی فردی را به ارمغان می‌آورد. به عبارت دیگر، سادی این قدرت جهان‌سازی را به عنوان یک جز کلی در نظر می‌گیرد که بر پایه عدم وجود بنا دارد.

کتاب عقل ساد

موریس بلانشو
موریس بلانشو (Maurice Blanchot) (زاده ۲۷ سپتامبر، ۱۹۰۷ - درگذشته ۲۰ فوریه، ۲۰۰۳) رمان‌نویس، نظریه‌پرداز ادبی، و فیلسوف فرانسوی بود.موریس بلانشو در تاریخ ۲۲ سپتامبر ۱۹۰۷ در کن (Quain) در یک خانواده مرفه زاده شد. در سال ۱۹۲۲ تحصیلات متوسطه خود را به پایان رساند. در همین سال معده وی تحت عمل جراحی قرار گرفت. طی عمل یک اشتباه پزشکی او را تا دم مرگ برد اما زنده ماند. تأثیر این اشتباه تا پایان عمر بر جسم وی ماند.بلانشو سپس تحصیلات خود را در رشته فلسفه در کشور آلمان تا سال ۱۹۲۵ ادامه داد. د...
دسته بندی های کتاب عقل ساد