کتاب شاهنامه فردوسی

Shahnameh
(کوشش و تصحیح: سعید حمیدیان)
کد کتاب : 15597
ویراستار :
شابک : 978-9643411855
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 1380
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2019
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 29
زودترین زمان ارسال : 3 اردیبهشت

شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی طوسی
Shahnameh
ب‍ه کوشش م‍ح‍م‍د دب‍ی‍رس‍ی‍اق‍ی(5جلدی)
کد کتاب : 23690
شابک : 978-9643411794
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 2995
سال انتشار شمسی : 1398
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 5
زودترین زمان ارسال : ---
تعداد جلد : 5

معرفی کتاب شاهنامه فردوسی اثر ابوالقاسم فردوسی

در آسمان ادبیات حماسی ایران نام حکیم ابوالقاسم فردوسی همچون خورشید می درخشد. سوای متن و داستان های حماسی شاهنامه و لحن شورانگیز آن در سراسر کتاب، عمل فردوسی در نوع خود یک عمل حماسی و ملی محسوب می شود. این شاعر گرانقدر زمانی شروع به سرودن و جمع آوری و بازتولید افسانه ها نمود که زبان پارسی رو به انحطاط و فراموشی بود و واژه های بیگانه روح و جان این زبان کهن را می جویدند. با وجود این که در زمان سرودن شاهنامه، زبان ادبی و علمی غالب کشور زبان عربی بود، حکیم ابوالقاسم فردوسی چنان در سرودن این ابیات دقت و سلیقه به خرج داد که در قصر بلند پنجاه هزار بیتی اش تنها هشتصد و شصت و پنج واژه ی عربی یافت می شود.

این اثر شکوهمند که حاصل سی سال تلاش و زحمت پیر سخنور پارسی است، از سه بخش اساطیری، تاریخی و پهلوانی تشکیل شده و در مجموع بزرگ ترین اثر سروده شده به فارسی و یکی از بزرگ ترین آثار در ادبیات حماسی جهان شمرده می شود به طوری که بازتاب عظمت و جلال شاهنامه را می توان در کلام شاعران و نویسندگان بزرگ همچون ویکتور هوگو و گوته دید که آشکارا به ستایش این اثر و کار فردوسی پرداخته اند.

هم اکنون شاهنامه ی فردوسی بر اساس نسخه ی مسکو به کوشش دکتر سعید حمیدیان توسط نشر قطره به چاپ رسیده است. از ویژگی های این نسخه ی شاهنامه می توان به اصلاحات و ویرایش ها، هماهنگ سازی و همگون سازی متن ترجمه روسی و تبدیل اختصارها به نشانه های فارسی، ویرایش فهرست ها، متن، غلط های چاپی، حواشی و ویراستاری و آماده سازی کتاب برای چاپ توسط دکتر حمیدیان اشاره کرد.

کتاب شاهنامه فردوسی

ابوالقاسم فردوسی
ابوالقاسم فردوسی طوسی (زادهٔ ۳۲۹ هجری قمری – درگذشتهٔ ۴۱۶ هجری قمری، در طوس خراسان)، شاعر حماسه‌سرای ایرانی و سرایندهٔ شاهنامه، حماسهٔ ملی ایران، است. برخی فردوسی را بزرگ‌ترین سرایندهٔ پارسی‌گو دانسته‌اند که از شهرت جهانی برخوردار است. فردوسی را حکیم سخن و حکیم طوس گویند.پژوهشگران سرودن شاهنامه را برپایهٔ شاهنامهٔ ابومنصوری از زمان سی سالگی فردوسی می‌دانند. تنها سروده‌ای که روشن شده از اوست، خود شاهنامه است. شاهنامه پرآوازه‌ترین سرودهٔ فردوسی و یکی از ...
قسمت هایی از کتاب شاهنامه فردوسی (لذت متن)
کنون ای سخن گوی بیدار مغز/ یکی داستانی بیرای نغز/ سخن چون برابر شود با خرد/ روان سراینده رامش برد/ کسی را که اندیشه ناخوش بود/ بدان ناخوشی رای اوگش بود/ همی خویشتن را چلیپا کند/ به پیش خردمند رسوا کند/ ولیکن نبیند کس آهوی خویش/ ترا روشن آید همه خوی خویش/ اگر داد باید که ماند بجای/ بیرای ازین پس بدانا نمای/ چو دانا پسندد پسندیده گشت/ به جوی تو در آب چون دیده گشت/ زگفتار دهقان کنون داستان/ تو برخوان و برگوی با راستان/ کهن گشته این داستانها ز من/ همی نو شود بر سر انجمن/ اگر زندگانی بود دیریاز/ برین وین خرم بمانم دراز/ یکی میوه داری بماند ز من/ که نازد همی بار او بر چمن / ازان پس که بنمود پنچاه و هشت/ بسر بر فراوان شگفتی گذشت / همی آز کمتر نگردد بسال/ همی روز جوید بتقویم و فال / چه گفتست آن موبد پیش رو/ که هرگز نگردد کهن گشته نو / تو چندان که گویی سخن گوی باش/ خردمند باش و جهانجوی باش/ چو رفتی سر و کار با ایزدست/ اگر نیک باشدت جای ار بدست/ نگر تا چه کاری همان بدروی/ سخن هرچه گویی همان بشنوی/ درشتی ز کس نشنود نرم گوی / به جز نیکویی در زمانه مجوی / به گفتار دهقان کنون بازگرد/ نگر تا چه گوید سراینده مرد