کتاب بر لب دریای مثنوی معنوی

Masnavi
همراه با بیان مقاصد ابیات
کد کتاب : 15603
مترجم :
شابک : 978-6001197505
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 1300
سال انتشار شمسی : 1399
سال انتشار میلادی : 2019
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 9
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب بر لب دریای مثنوی معنوی اثر جلال الدین محمد بلخی(مولانا)

در قلمروی ادب و عرفان پارسی، اقیانوس های عظیمی بدست تواناترین شاعران و نویسندگان از نظم و نثر آفریده شده که سیر و سیاحت در آن روح را جلا می بخشد. سیاحتگر با ورود به این پهنه ی آبی از افق بیکران آن لذت می برد اما کدام جان شیفته است که در عالم جادویی این دریای شکوهمند سفر کند و دلش به بهره مندی از سطوح و ظاهر رضا بدهد. روح زیبایی پرست خواهان گشت زدن در مخفی ترین اعماق این اقیانوس بیکران است و خوب می شود اگر در این امر راهنمایی هم داشته باشد تا او را در این سیاحت عرفانی و ادبی رهنمون باشد و با رمز و راز های آن آشنا کند.

اکنون مثنوی این دریای عظیم ادبی است که به دست مولانا جلال الدین بلخی ایجاد شده و مریدان بسیاری تلاش برای کشف اسرار این پهنه ی سحرآمیز دارند. یکی از این شیفتگان استاد کریم زمانی است که در کتاب بر لب دریای مثنوی تلاش می کند تا قطره قطره ی آن را برای جان های شیفته شرح دهد و مقصود مولانا را با تحقیق های فراوانی که در زمینه ی مولوی پژوهی داشته برای مخاطبان طرح دهد.

دیدگاه های مولوی در زمینه ی عرفان در اشعار او به چشم می خورد. اشعاری که از وحدت وجود و تجلی ذات حق در آیینه ی کردار انسان که همان عشق می باشد، حرف می زند. مولوی از بازگشت همه چیز به ریشه ی خود که همان ذات باری تعالی است سخن می گوید و انسان را در این جهان بینی بالاتر از هر موجود دیگری و در این عظمت، غریب می داند. او معتقد است که عرفان در ذات کائنات جاری است و همه چیز در جهت موسیقی برخاسته از ساز هستی حرکت می کند و می جنبد. استاد کریم زمانی این کتاب را از نسخه ی رینولد نیکلسون که شرق شناس و مولوی پژوه بزرگی می باشد، نوشته است.

کتاب بر لب دریای مثنوی معنوی

جلال الدین محمد بلخی(مولانا)
جلال الدین محمد بلخی معروف به مولانا، مولوی و رومی، زاده ی 15 مهر 586 و درگذشته ی 4 دی 652 هجری شمسی، از مشهورترین و تأثیرگذارترین شاعران ایرانی است.جلال الدین محمد بلخی در بلخ زاده شد. پدر او مولانا محمد بن حسین، خطیبی معروف به بهاءالدین ولد و سلطان العلما، از بزرگان صوفیه و مردی عارف بود و نسبت خرقه ی او به احمد غزالی می رسید. وی در عرفان و سلوک سابقه ای دیرین داشت و چون اهل بحث و جدال نبود و دانش و معرفت حقیقی را در سلوک باطنی می دانست نه در مباحثات و مناقشات کلامی و لفظی، پرچمداران کلام و...
دسته بندی های کتاب بر لب دریای مثنوی معنوی
قسمت هایی از کتاب بر لب دریای مثنوی معنوی (لذت متن)
مثنوی معنوی حضرت مولانا جلال الدین محمد بلخی، بزرگ ترین منظومه ی عرفانی و روحانی است. در این اثر جاودان، علم و عشق و عرفان با تلالویی خیره کننده چنان درهم آمیخته شده که دل از عارف و عامی در ربوده است. باآنکه از دیرباز تاکنون آثاری فخیم از بزرگان عرفان و ادب در قالب مثنوی سروده شده، ولی هرگاه نام مثنوی شنیده می شود، بی درنگ اثر عظیم مولانا فرایاد می آید. و بی گمان این علمیت از شمول و جاذبه های صد رنگ آن برآمده است. در میان شاهکارهای ادب فارسی، نخستین اثری که به روش متقن علمی و انتقادی به تصحیح درآمده است مثنوی مولانا است. این تصحیح معتبر، حدود هفتاد سال پیش به همت استاد فقید رینولد الین نیکلسون، مستشرق و مولانا شناس انگلیسی به انجام رسید.