کتاب دیوان شمس تبریزی آسان خوان

Divan Shams Tabrizi
کد کتاب : 15609
شابک : 978-6005715378
قطع : جیبی
تعداد صفحه : 2064
سال انتشار شمسی : 1397
سال انتشار میلادی : 2017
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

معرفی کتاب دیوان شمس تبریزی آسان خوان اثر جلال الدین محمد بلخی(مولانا)

شعر زبان احساس است. اغلب با خواندن شعری، عواطفی در ما برانگیخته می شود که می تواند از جنس عواطف شاعر باشد و به این ترتیب میان شاعر و خواننده همبستگی ایجاد شود. وقتی انسانی دچار رنج و الم روحی می شود به هر وسیله ای تلاش می کند تا این غم را ابراز کرده و راهی برای اظهارش بیابد. راه مولانا شعر بود. دور افتادن از دوست و مراد همیشگی اش، شمس تبریزی، او را چنان واله و سرگشته کرد که وی را زبان دیگری برای ابراز این شیفتگی نبود. لذا طرب انگیخت و غزل سرود و غزلیاتش را به مقصد دوست روان ساخت.

موسیقی تند غزل های مولوی در دیوان شمس، یادآور مجالس سماع است و استفاده ی او از واژه های عامه، نوعی سنت شکنی در ادبیات رسمی دوران خویش محسوب می شود. به این ترتیب مولوی سعی دارد تا قضاوت شعر را به عهده ی مردم عامه بگذارد، چرا که مخاطب اصلی شعر او، هر انسان آزاده ایست که شیفته ی چیزی در این جهان است. خواه آن هستی و نیستی باشد، خواه خود و خدا. خواه زیبایی و عشق باشد، خواه آزادی و اختیار. تمامی این مفاهیم در سایه ی ملاطفات شمس تبریزی در جان شیفته ی مولانا برانگیخته شد و با هجرت او، این آتشفشان عشق خروشیدن گرفت و هر کدام از گدازه هایش غزلی شد بر دیوان شمس تبریزی.

تخیل مولانا در این دیوان مرز ندارد و از هر عنصری برای به تصویر کشیدن عظمت و کبریای جهان بینی اش استفاده می کند. نسخه ی آسان خوان دیوان شمس، با علامت گذاری و معنای واژگان سخت، خوانندگان را در برقراری بهتر ارتباط با اسرار این گنج جاویدان مولوی یاری می کند.

کتاب دیوان شمس تبریزی آسان خوان

جلال الدین محمد بلخی(مولانا)
جلال الدین محمد بلخی معروف به مولانا، مولوی و رومی، زاده ی 15 مهر 586 و درگذشته ی 4 دی 652 هجری شمسی، از مشهورترین و تأثیرگذارترین شاعران ایرانی است.جلال الدین محمد بلخی در بلخ زاده شد. پدر او مولانا محمد بن حسین، خطیبی معروف به بهاءالدین ولد و سلطان العلما، از بزرگان صوفیه و مردی عارف بود و نسبت خرقه ی او به احمد غزالی می رسید. وی در عرفان و سلوک سابقه ای دیرین داشت و چون اهل بحث و جدال نبود و دانش و معرفت حقیقی را در سلوک باطنی می دانست نه در مباحثات و مناقشات کلامی و لفظی، پرچمداران کلام و...
دسته بندی های کتاب دیوان شمس تبریزی آسان خوان
قسمت هایی از کتاب دیوان شمس تبریزی آسان خوان (لذت متن)
سیر نگشت جان من بس مکن و مگو که بس/ گر چه ملول گشته ای کم نزنی ز هیچ کس/ چونک رسول از قنق گشت ملول و شد ترش/ ناصح ایزدی ورا کرد عتاب در عبس/ گر نکنی موافقت درد دلی بگیردت/ همنفسی خوش است خوش هین مگریز یک نفس/ ذوق گرفت هر چه او پخت میان جنس خود/ ما بپزیم هم به هم ما نه کمیم از عدس/ من نبرم ز سرخوشان خاصه از این شکرکشان/ مرگ بود فراقشان مرگ که را بود هوس/ دوش حریف مست من داد سبو به دست من/ بشکنم آن سبوی را بر سر نفس مرتبس/ نفس ضعیف معده را من نکنم حریف خود/ زانک خدوک می شود خوان مرا از این مگس/ من پس و پیش ننگرم پرده شرم بردرم/ زانک کمند سکر می می کشدم ز پیش و پس/ خوش سحری که روی او باشد آفتاب ما/ شاد شبی که باشد او بر سر کوی دل عسس/ آمد عشق چاشتی شکل طبیب پیش من/ دست نهاد بر رگم گفت ضعیف شد مجس/ گفت کباب خور پی قوت دل بگفتمش/ دل همگی کباب شد سوی شراب ران فرس/ گفت شراب اگر خوری از کف هر خسی مخور/ باده منت دهم گزین صاف شده ز خاک و خس/ گفتم اگر بیابمت من چه کنم شراب را/ نیست روا تیممی بر لب نیل و بر ارس/ خامش باش ای سقا کاین فرس الحیات تو/ آب حیات می کشد بازگشا از او جرس/ آب حیات از شرف خود نرسد به هر خلف/ زین سببست مختفی آب حیات در غلس