کتاب در جست و جوی جهانی بهتر

In Search of a Better World
کد کتاب : 15872
مترجم :
شابک : 978-6229500385
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 281
سال انتشار شمسی : 1398
سال انتشار میلادی : 1984
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

معرفی کتاب در جست و جوی جهانی بهتر اثر کارل پوپر

"کارل پوپر" در مقاله آغازین این کتاب "در جست و جوی جهانی بهتر" تأملات خود را در مورد پیشرفت های واقعی علم در جامعه می نویسد. سیاست و هنر در طول قرن بیستم. موضوعات او از آغاز گمانه زنی های علمی در یونان کلاسیک تا تأثیرات مخرب تمامیت خواهی قرن بیستم، از شخصیت های اصلی روشنگری مانند کانت و ولتر تا نقش علم و انتقاد از خود در هنر را شامل می شود. این مقالات بینش‌های تازه‌ای را در مورد ذهن یکی از بزرگترین فیلسوفان قرن بیستم ارائه می‌کنند.
سر کارل ریموند پوپر فیلسوف، دانشگاهی و مفسر اجتماعی اتریشی-بریتانیایی بود. او یکی از تأثیرگذارترین فیلسوفان علم قرن بیستم، و به دلیل رد دیدگاه های استقرایی کلاسیک در مورد روش علمی به نفع ابطال تجربی شناخته شده است. به گفته پوپر، یک نظریه در علوم تجربی هرگز قابل اثبات نیست، اما می توان آن را جعل کرد، به این معنی که می توان (و باید) با آزمایش های قاطع بررسی شود. پوپر با روایت توجیه گرای کلاسیک از دانش مخالف بود که او آن را با عقل گرایی انتقادی جایگزین کرد، یعنی «نخستین فلسفه نقد غیر توجیهی در تاریخ فلسفه.
در گفتمان سیاسی، او به خاطر دفاع شدیدش از لیبرال دموکراسی و اصول انتقاد اجتماعی که به اعتقاد او شکوفایی جامعه باز را ممکن می‌سازد، شناخته می‌شود. فلسفه سیاسی او ایده‌هایی از ایدئولوژی‌های سیاسی دموکراتیک اصلی، از جمله سوسیالیسم/سوسیال دمکراسی، لیبرتارینیسم/لیبرالیسم کلاسیک و محافظه‌کاری را پذیرفت و سعی کرد آنها را با هم آشتی دهد.

کتاب در جست و جوی جهانی بهتر

کارل پوپر
سِر کارل رایموند پاپر (Karl Popper (زاده ۲۸ ژوئیه ۱۹۰۲ - درگذشته ۱۷ سپتامبر ۱۹۹۴) فیلسوف علم، منطق دان، ریاضی‌دان و اندیشمند اتریشی-انگلیسی و استاد مدرسه اقتصاد لندن بود. او یکی از بزرگ‌ترین فیلسوفان علم سده بیستم به حساب می‌آید و آثار زیادی در فلسفه سیاسی و اجتماعی از خود باقی گذاشته‌است. پاپر به دلیل کوشش‌هایش در رد روش علمی طرفداران کلاسیک مشاهده/استنباط (اثبات‌گرایان) از طریق پیشبرد روش ابطال‌پذیری تجربی، مخالفت‌اش با دانش برآمده از قیاس و استدلال ک...
دسته بندی های کتاب در جست و جوی جهانی بهتر
قسمت هایی از کتاب در جست و جوی جهانی بهتر (لذت متن)
تمیز شماری از جهان های متفاوت در آن چه جهان ۳ می نامم آسان است. می توانیم جهان علم را از جهان داستان متمایز کنیم؛ و جهان موسیقی و هنر را از جهان مهندسی. برای سادگی کار، دربارهٔ یک جهان ۳ سخن خواهم گفت؛ یعنی جهان فرآورده های ذهن بشر. بسیاری از اشیای جهان ۳ در عین حال به جهان فیزیکی ۱ نیز متعلق اند. تندیس بردهٔ در حال مرگ میکل انژ هم قطعه سنگی مرمرین است، که به جهان ۱ اشیای فیزیکی تعلق دارد، و هم زادهٔ ذهن میکل انژ است و لذا متعلق به جهان ۳. طبیعتا همین وضع در مورد نگارگری ها هم صادق است. اما این وضعیت را می توان به شکل بسیار آشکاری در مورد کتاب ها ملاحظه کرد. یک کتاب، فی المثل جلد اول مجموعهٔ آثار شکسپیر خودم، شیئی فیزیکی ست و از این رو به جهان ۱ تعلق دارد. همان طور که می دانیم تک تک کتاب های متعلق به ویرایش واحد شباهت فیزیکی زیادی دارند. اما آن چه یک کتاب واحد می نامیم مثلا کتاب مقدس چه بسا در ویرایش های مختلفی چاپ شده باشد که از لحاظ فیزیکی بسیار متفاوت اند. بیایید فرض بگیریم که همهٔ این ویرایش ها متن واحدی دارند؛ یعنی زنجیرهٔ واحدی از جملات. مادام که چنین اند، هر قدر هم که از منظر فیزیکی بی شباهت باشند، همه ی شان ویرایش ها یا روگرفت های یک کتاب واحد یعنی یک شیء واحد جهان ۳ هستند. بدیهی ست که این یک کتاب در معنای جهان ۳ یک کتاب در معنای فیزیکی نیست. نمونه هایی از اشیای جهان ۳ عبارت اند از: قانون اساسی آمریکا؛ توفان شکسپیر؛ یا هملت او؛ سمفونی پنجم بتهوون؛ نظریهٔ گرانش نیوتن. همهٔ این ها چیزهایی اند که بنا بر اصطلاحات من به جهان ۳ متعلق اند؛ در تقابل با کتابی خاص، واقع شده در جایی خاص، که شیئی در جهان ۱ است. می توان گفت که این کتاب تجسم جهان ۱ یک شیء جهان ۳ است.