کتاب داستایفسکی و روند خلاقیت ادبی

Dostoyevsky and the Process of Literary Creation
کد کتاب : 15964
مترجم :
شابک : 978-6226654128
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 688
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 1989
نوع جلد : جلد سخت
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : 6 اردیبهشت

برنده ی جایزه بهترین نقد ادبی 1979

معرفی کتاب داستایفسکی و روند خلاقیت ادبی اثر ژاک کاتوو

کتاب داستایوفسکی و روند خلاقیت ادبی به قلم ژاک کاتوو، کتابی است تحسین شده که پیش از این سه بار برنده ی جوایز ادبی مهمی در فرانسه شده و سپس به انگلیسی بازگردانی شده است. کاتوو که او را متخصص داستایوفسکی نیز می نامند، این اثر اصیل و غنی از جزییات را با هدف بررسی دوباره ی جنبه های هنری زندگی داستایوفسکی به رشته ی تحریر در آورده و ردپای فرآیند خلاقیت او را از یادداشت های اولیه تا رمان هایش دنبال نموده است. در عین حال ساختارهای زمان و فضا، نقش رنگ و دیگر ویژگی های مهم پس زمینه ای را مورد آنالیز و بررسی قرار داده است.
این کتاب برای افرادی که به طور تخصصی داستایوفسکی و آثار او را مطالعه می کنند یک منبع و مرجع تحقیقی به شمار می رود و نگارنده ی آن تلاش کرده تا با کنار هم قرار دادن نامه ها، یادداشت ها و نوشتارهای غیر ادبی او که از دید خود کاتوو به اندازه رمان ها و آثار ادبی داستایوفسکی در شناخت او موثرند، یک اثر جامع و با اصالت ارائه کند.
کتاب به طور کلی به سه بخش اصلی تقسیم می شود و بخش اول آن فضای فرهنگی که داستایوفسکی در آن زیسته را مورد بررسی قرار می دهد و تاثیراتی را که تفریحات و علایق او نظیر مجسمه سازی، نقاشی و موسیقی بر فلسفه ی فکری داستایوفسکی و آثارش گذاشته به تفصیل شرح می دهد. بخش دوم به نوآوری ها و خلاقیت های به کار رفته در آثار داستایوفسکی اختصاص داشته و بخش سوم کتاب، رمان های او را از جهت مساله ی زمان زیر ذره بین می برد.

کتاب داستایفسکی و روند خلاقیت ادبی

ژاک کاتوو
ژاک کاتوو (1935-2013) منتقد ادبیات اسلاویست و فرانسوی بود.کاتوو، که چهره رمان نویس روسی Fyodor Dostoyevsky را مورد مطالعه قرار داد، نویسنده کتاب La Création littéraire chez Dostoyevsky (1978) بود، کتابی که در سال 1979 جایزه نقد ادبی گرندپری و در سال 1980 جایزه Bordin، را توسط آکادمی فرانسه به دست آورد.یک دهه بعد، کار او درباره داستایوفسکی با عنوان داستایفسکی و روند خلاقیت ادبی (انتشارات دانشگاه کمبریج، 1989) با ترجمه آدری لیودوود به انگلیسی ترجمه می شود. وی در سال 2013 درگذشت.
دسته بندی های کتاب داستایفسکی و روند خلاقیت ادبی
نکوداشت های کتاب داستایفسکی و روند خلاقیت ادبی
This monumental work abounds with originality.
این اثر جاودان، سرشار از اصالت است.
Russian Review

a distinguished contribution to Dostoyevsky studies, and a work that no future student of the subject will be able to neglect.
کتابی متمایز درباره ی مطالعات داستایوفسکی و اثری که هیچ دانشجوی مرتبطی نمی تواند در آینده آن را نادیده بگیرد.
Slavic and East European Journal

قسمت هایی از کتاب داستایفسکی و روند خلاقیت ادبی (لذت متن)
جهان داستایوفسکی عالمی پهناور و فراتر از فهم هر خواننده ای است. این کتاب تلاشی برای پیوند برقرار کردن با جهان آثار او نیست. ویاچسلاو ایواتف و میخائیل باختین که بر دیدگاه شاعرانه ی داستایفسکی تمرکز داشت و لئونید گروسمان، کنستانتین موجولسکی و پیر پاسکال که موضوع کارش زندگی و آثار داستایوفسکی است، بهترین کسان از میان بسیاری هستند که سعی داشته اند چنین کاری انجام دهند. اما هیچ کتابی نمی تواند همه چیز را در بر بگیرد، خصوصا نمی تواند کلیتی را که جوهره ی کار داستایفسکی است منتقل سازد. بسیاری از کتاب ها علاقمند هستند که رمان نویس شبکه ی یکپارچه ی کارش را تکه تکه کند. چگونه می توانیم بی آن دست به نتیجه گیری بزنیم، نوعی کثرت در وحدت را حفظ کنیم؟ شاید با تحلیل دلایلی که نتیجه گیری کامل را غیرممکن می سازد؛ پاسخ را بیابیم. در خوانش داستایفسکی تقریبا سه زمینه ی اصلی وجود دارد. در اولین رمان نویس تحت الشعاع فلسفه، پیامبر و غیبگو قرار دارد که در سرتاسر آثارش در مورد پرسش های انتزاعی و ازلی بحث می کند: خیر و شر، خداوند ومسیح، سوسیسالیسم و انقلاب، عصر طلایی، شهر آینده، آزادی انسان. این مسائل آن چنان به خوبی با شور و حرارتی ملتهب به بحث گذاشته شده اند که فلاسفه ی مکاتب گوناگون- روزانفف مرزکوفسکی، شستف، بردیایف، کامو - به آثار داستایفسکی شبیخون زده اند تا در نظام های فکری خودشان، بهترین جای ممکن را به قهرمانان داستایفسکی بدهند.