کتاب انسان دانشگاهی

Homo Academicus
کد کتاب : 16014
مترجم :
شابک : 978-6002533371
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 449
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 1984
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 4
زودترین زمان ارسال : 12 اردیبهشت

معرفی کتاب انسان دانشگاهی اثر پیر بوردیو

"انسان دانشگاهی" اثری است که "پی یر بوردیو" در آن توجه خود را به دنیای دانشگاهی که خود نیز بخشی از آن است معطوف می کند و تحلیلی درخشان از فرهنگ فکری مدرن ارائه می دهد. در "انسان دانشگاهی" نشان داده شده است که دانشگاه فقط یک حوزه گفتگو و بحث نیست ، بلکه یک حوزه قدرت نیز است که در آن شهرت و اعتبار ایجاد می شود ، مورد دفاع قرار می گیرد و از بین می رود.
"پی یر بوردیو" با به کارگیری روش های متمایزی که به واسطه ی آنها به خوبی شناخته شده است ، زمینه های اجتماعی و فعالیت های عملی هم دانشگاهیان خود را بررسی می کند؛ از "فوکو" ، "دریدا" و "لاکان" گرفته تا چهره هایی که کمتر شناخته شده اند اما به همان میزان از تأثیرگذاری برخوردار هستند. "پی یر بوردیو" خاستگاه اجتماعی و مواضع فعلی آن ها، آثار منتشره و مکان انتشار آن ها ، ارتباطات نهادی ، ظواهر رسانه ای ، مشارکت های سیاسی و مواردی متعدد دیگری را تحلیل می کند.

این امر "پی یر بوردیو" را قادر می سازد تا نقشه ای از زمینه های فکری در فرانسه ایجاد کند و اشکال سرمایه و قدرت ، خطوط درگیری و الگوهای تغییر را توصیف کند ، که مشخصه ی امروز سیستم آموزش عالی فرانسه است.

"انسان دانشگاهی" تصویری زنده و پویا از حیات فکری امروز فرانسه را ترسیم می کند و رویکردی کلی در مورد مطالعه فرهنگ و آموزش مدرن را ارائه می دهد. این اثر از سوی دانشجویان جامعه شناسی ، آموزشی و سیاسی و همچنین کسی که امروز با نقش روشنفکران و آموزش عالی مرتبط اند، بسیار مورد توجه قرار خواهد گرفت.

کتاب انسان دانشگاهی

پیر بوردیو
پیر بوردیو (به فرانسوی: Pierre Bourdieu) (زاده ۱ اوت ۱۹۳۰ - درگذشته ۲۳ ژانویه ۲۰۰۲)، جامعه‌شناس و مردم‌شناس سرشناس فرانسوی بود که عمدتاً به مسائلی نظیر دینامیک قدرت و انواع شیوه‌های انتقال قدرت در جامعه در درون و بین نسل‌های مختلف می‌پرداخت. او بر خلاف سنت ایدئالیست اروپای غربی روی واقعیت جسمانی زندگی اجتماعی و نقش عمل در دینامیک‌های جامعه تأکید داشت. او تحت تأثیر گرامشی، هایدگر، مرلوپونتی، ویتگنشتاین، هوسرل، مارکس، وبر، دورکیم، کلود لوی-استروس و پانوفسکی نظریهٔ ...
دسته بندی های کتاب انسان دانشگاهی
نکوداشت های کتاب انسان دانشگاهی
This necessary, powerful, oblique, and misshapen book is part of a grand statement of the sociological imagination. . . . Bourdieu may now be handed the mantle of first maître à penser in Paris.
این کتاب ضروری ، قدرتمند ، ضمنی و غیرعادی بخشی از بیانات کلان ابتکارات جامعه شناسی محسوب می شود. . . . این اثر می تواند برای بوردیو لقب استاد تفکر در پاریس را به همراه داشته باشد.
Times Literary Supplement Times Literary Supplement

قسمت هایی از کتاب انسان دانشگاهی (لذت متن)
دانشکده هایی که در مراتب سیاسی دست بالا را دارند، وظیفه تعلیم مأموران اجرایی را برعهده دارند، مأمورانی که بتوانند بی چون وچرا و بدون پرسیدن یا شک کردن، و در چارچوب محدوده های نظم اجتماعی موجود و مفروض، فنون و دستورالعمل های دستگاه معرفتی را به اجرا بگذارند که هیچ ادعایی برای آفریدن یا دگرگون ساختن ندارند؛ در مقابل، تقدیر دانشکده هایی که در مراتب فرهنگی دست بالاتری دارند این است که، بنا به ضرورت پی ریزی شالوده ای عقلانی برای معرفتی که دانشکده های دیگر صرفا تلقین می کنند و به کار می بندند، برای خود همان آزادی را روا بدارند که از فعالیت های اجرایی دریغ شده است.