کتاب ما و جهان اساطیری

Us and the Mythological World
گفت وگوی هوشنگ گلشیری با مهرداد بهار
کد کتاب : 1602
شابک : 978-964-448-760-6
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 159
سال انتشار شمسی : 1401
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 4
زودترین زمان ارسال : 5 اردیبهشت

از پرفروش های بازار نشر

معرفی کتاب ما و جهان اساطیری اثر مهرداد بهار

ین فرهنگی که ما داریم، از گاثای اوستا تا فرهنگی که در عصر اسلامی داریم در شاهنامه. من بیایم ببینم اجزاء این‌ها از کجا آمده و در کجا سابقه‌ی فرهنگی این امر وجود دارد و درواقع به این نتیجه برسم که چه میزان از فرهنگ ما آریایی است، چه میزان بومی آسیای غربی است، ما در فرهنگ‌مان مدیون چه کسانی هستیم؟ این شاهنامه که یک اثر درخشان جهانی است مجموعه‌ی چه عناصر کهن فرهنگی ابتدایی است که هی با هم جمع شده، جمع شده مثل یک پیاز لایه‌های متعدد و فراوان پیدا کرده تا شده شاهنامه. با تعصب به شاهنامه نگاه نکنم، به صورت مجموعه‌ی افتخارآمیزی که مطلقاً ایرانی و پاک و منزه از هرگونه تأثیر فرهنگی دیگری است. بیایم با این حقیقت نگاه کنم که ما چه‌قدر عاقلانه توانسته‌ایم فرهنگ‌های متعدد را هضم کنیم در این‌جا.

کتاب ما و جهان اساطیری

کتاب ما و جهان اساطیری، اثری از مهرداد بهار و هوشنگ گلشیری است که در سال 1397 وارد بازار نشر شد. کتاب ما و جهان اساطیری گفت و گویی جذاب و آموزنده میان مهرداد بهار و هوشنگ گلشیری است و این دو چهره ی برجسته ی ادبیات معاصر ایران زمین، در این اثر ارزشمند درباره ی اساطیر، حماسه، ادیان، فرهنگ و به طور ویژه شاهنامه صحبت می کنند و تأثیر این موضوعات را بر چگونگی شکل گیری تاریخ و فرهنگ ایران مورد تحلیل و بررسی قرار می دهند. مهرداد بهار و هوشنگ گلشیری، از تفاوت های اسطوره و حماسه، و همچنین شخصیت های این دو گونه ی ادبی سخن به میان می آورند و اطلاعات جالبی را با مخاطبین خود سهیم می شوند. اگر به اسطوره های ایرانی و تاریخ فرهنگی این کشور علاقه دارید، این کتاب درست برای شماست.

کتاب ما و جهان اساطیری

دسته بندی های کتاب ما و جهان اساطیری
قسمت هایی از کتاب ما و جهان اساطیری (لذت متن)
با تعصب به شاهنامه نگاه نکنم، به صورت مجموعه ی افتخارآمیزی که مطلقا ایرانی و پاک و منزه از هرگونه تأثیر فرهنگی دیگری است. بیایم با این حقیقت نگاه کنم که ما چه قدر عاقلانه توانسته ایم فرهنگ های متعدد را هضم کنیم در اینجا.

من بیایم ببینم اجزاء این ها از کجا آمده و در کجا سابقه ی فرهنگی این امر وجود دارد و در واقع به این نتیجه برسم که چه میزان از فرهنگ ما آریایی است، چه میزان بومی آسیای غربی است، ما در فرهنگمان مدیون چه کسانی هستیم؟

این شاهنامه که یک اثر درخشان جهانی است، مجموعه ی چه عناصر کهن فرهنگی ابتدایی است که هی با هم جمع شده، جمع شده مثل یک پیاز لایه های متعدد و فراوان پیدا کرده تا شده شاهنامه.