کتاب آشنایی با مبانی استدلال اخلاقی

Miniature Guide To Understanding The Foundations Of Ethical Reasoning
(براساس مفاهیم و اصول تفکر انتقادی)
کد کتاب : 16023
مترجم :
شابک : 978-9642071937
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 104
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2003
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 4
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

تفکر نقادانه درباره مسائل اخلاقی
The thinker's guide to understanding the foundations of ethical reasoning
مجموعه راهنمای اندیشه ورزان
  • 15 % تخفیف
    100,000 | 85,000 تومان
  • موجود
  • انتشارات: فرهنگ نشر نو فرهنگ نشر نو
کد کتاب : 99992
مترجم :
شابک : 978-600-490-328-8
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 175
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2019
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

معرفی کتاب آشنایی با مبانی استدلال اخلاقی اثر ریچارد پل

کتاب« آشنایی با مبانی استدلال اخلاقی» (براساس مفاهیم و اصول تفکر انتقادی) همان طور که از عنوان آن مشخص است، راجع به نوعی استدلال مفهوم پردازی می کند که با اخلاقیات عجین است. فهرست مطالب این کتاب، عناوین مهمی را مطرح می کند که در زیر نگاهی به آنها خواهیم انداخت:
عملکرد اخلاق - و مانع اصلی آن
استدلال اخلاقی
- عناصر استدلال اخلاقی
-راهنمای استدلال اخلاقی
- اهمیت حقایق و دیدگاه ها
- استانداردهای فکری برای ارزیابی استدلال اخلاقی
- توانایی های استدلال اخلاقی
- صفات اخلاقی اساسی
- نتیجه گیری
- ضمیمه ها: واژه نامه مفاهیم اخلاقی

در این کتاب شما مولفه های اصلی استدلال اخلاقی را فرا خواهید گرفت. این کتاب می تواند مقمه خواندن کتاب های تخصصی تر در این حوزه باشد. «ریچارد پل» و« لیندا الدر» با نثری صریح مسائل را به گونه ای تشریح کرده اند که به سادگی قابل فهم است.

کتاب آشنایی با مبانی استدلال اخلاقی

دسته بندی های کتاب آشنایی با مبانی استدلال اخلاقی
قسمت هایی از کتاب آشنایی با مبانی استدلال اخلاقی (لذت متن)
ما هرگز نخواهیم توانست خودمحوری را کاملا و برای همیشه از ذهن خود ریشه کن کنیم، اما می توانیم فضیلت و اخلاق مندی را در خود پرورش دهیم و به این ترتیب پیوسته با خودمحوری مبارزه کنیم. مبنای اخلاق روشن است: رفتار آدمی پیامدهایی برای بهروزی دیگران دارد. ما این توانایی را داریم که با دیگران طوری رفتار کنیم که کیفیت زندگی آنان را بهتر یا بدتر کند. می توانیم کمک کنیم و می توانیم آزار برسانیم. علاوه بر این، دست کم به لحاظ نظری می توانیم تشخیص بدهیم کی داریم کمک می کنیم و کجا داریم آزار می رسانیم. علتش هم این است که ما این قابلیت ذهنی را داریم که خود را به جای دیگری بگذاریم و دریابیم که اگر دیگری با ما چنین می کرد که ما با او می کنیم، چه تاثیری بر ما می گذاشت.

عملا در تمام جوامع کم اند کسانی که در قبال « غیرخودی ها » بر اساس اصول اخلاقی رفتار کنند. تبعیض قائل شدن در مورد رعایت اصول اخلاقی امری است کمابیش همگانی و اغلب آشکار. در هر حال فرد اخلاق گرا هرقدر هم انگیزه اش برای انجام کار اخلاقا درست قوی باشد، در وهله ی اول باید تشخیص بدهد کار درست چیست. و این شدنی نیست اگر خودخواهی ها و امیال فردی و احکام اجتماعی مدام قوه ی تشخیص او را مخدوش کنند. فرد اخلاق گرا باید بداند که چگونه با دید انتقادی به خود و جامعه بنگرد و خودسنجشگری اخلاقی را بلد باشد. باید دام های فریبنده ای را که هرروز در زمینه ی امور اخلاقی با آن مواجه می شود تشخیص دهد؛ از جمله تعصب اخلاقی، خودفریبی، و دنباله روی کورکورانه.

گرایش انسان به دیدن جهان از منظر محدود خودمحورانه بسیار قوی است. انسان ها عموما استاد خودفریبی و دلیل تراشی هستند. ما اغلب باورهایی داریم که شواهدْ آشکارا آن ها را نقض می کنند. اغلب کارهایی می کنیم که به شکلی رسوا مغایر اصول اخلاقی است. از همه مهم تر اینکه کاملا به محق بودن مان هم اطمینان داریم. به بیان دیگر، طرز فکر انسان ها بالطبع تنگ نظرانه و خودمحورانه است. چیز عجیبی هم نیست. ما درد خودمان را احساس می کنیم نه درد دیگران را. به شیوه ی خودمان فکر می کنیم نه به شیوه ی دیگران. و متاسفانه چنین نیست که بر اثر بالا رفتن سن وسال به طور طبیعی توانایی ما در همدلی با دیگران رشد کند و به دیدگاه هایی که منطبق با نظر خودمان نیستند توجه کنیم.