کتاب اخلاق بدون هستی شناسی

Ethics Without Ontology
کد کتاب : 16259
مترجم :
شابک : 978-9645633249
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 173
سال انتشار شمسی : 1400
سال انتشار میلادی : 2004
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 3
زودترین زمان ارسال : 10 اردیبهشت

معرفی کتاب اخلاق بدون هستی شناسی اثر هیلاری پاتنم

در این کتاب مختصر، یکی از برجسته‌ترین فیلسوفان زنده آمریکایی این سوال را مطرح می‌کند که آیا قضاوت‌های اخلاقی را می‌توان به درستی عینی در نظر گرفت - سوالی که در طول قرن گذشته فیلسوفان را آزار می‌دهد. پاتنم با مرور آنچه او پیامدهای فاجعه بار تأثیر هستی‌شناسی بر فلسفه تحلیلی می‌داند - به‌ویژه، انحراف‌هایی که بر بحث‌های مربوط به هدف قضاوت‌های اخلاقی تحمیل می‌کند، پیشنهاد می‌کند که ایده هستی‌شناسی را کنار بگذاریم.

فلسفه اخلاق در دوران معاصر، بدون شک یکی از شاخه‌های حیاتی فلسفه است. در تقسیم‌بندی فلسفه تحلیلی، فلسفه اخلاق شامل سه ساحت است که از هم متمایزند و قابل بازشناسی هستند: فرااخلاق، اخلاق هنجاری و اخلاق کاربردی. فرااخلاق به عنوان بخشی از فلسفه اخلاق، در سه سطح به مسائل فلسفی می‌پردازد؛ دلالت‌شناسی، وجود‌شناسی و معرفت‌شناسی اخلاق.

در بخش دلالت‌شناسی اخلاق، به بحث درباره مفاهیم واژگان اخلاقی مانند خوبی و بدی پرداخته می‌شود. در وجود‌شناسی اخلاق، سوال‌های مبهمی درباره وجود یا عدم وجود خصوصیات اخلاقی در دنیای اطراف ما وجود دارد. همچنین، در معرفت‌شناسی اخلاق، بحث در مورد چگونگی شکل‌گیری دانش اخلاقی و رسیدن به داوری‌های اخلاقی معقول و دانش‌بخش بررسی می‌شود.

در کتاب حاضر، نویسنده به بحث در حوزه فرااخلاق پرداخته است و مباحثی مهم را ارائه می‌دهد. کتاب به دو بخش «اخلاق بدون هستی‌شناسی» و «روشنگری و عمل‌گرایی» تقسیم شده است و در آن به بررسی ایده‌ها و مفاهیم مرتبط با فرااخلاق می‌پردازد.

کتاب اخلاق بدون هستی شناسی

هیلاری پاتنم
هیلاری وایتهال پاتنم (Hilary Whitehall Putnam) ‏(۱۹۲۶ - ۲۰۱۶) یک فیلسوف، ریاضی‌دان و آمریکایی یهودی‌تبار است که بیشتر به خاطر فعالیت‌هایش در حوزهٔ فلسفه تحلیلی در دههٔ ۶۰ میلادی به خصوص بر روی فلسفه ذهن، فلسفه زبان و فلسفه علم معروف است.هیلاری وایتهال پاتنم در ۳۱ ژوئیه ۱۹۲۶ در شیکاگو، ایلینوی چشم به جهان گشود. تا ۱۹۳۴ که با خانواده‌اش به ایالات متحده آمریکا بازگشت در فرانسه زندگی کرد. مادرش یک یهودی و پدر وی نویسنده و مترجمی سرشناس با تمایلات کمونیستی بود. پاتنم در سال...
دسته بندی های کتاب اخلاق بدون هستی شناسی
نکوداشت های کتاب اخلاق بدون هستی شناسی
Hilary Putnam is one of the most distinguished living American philosophers, a philosopher whose writings have done much to shape the agenda of analytic philosophy over the last forty years. Much of the interest of this book lies in the way that it illustrates, with unmistakable clarity, how severe a critic of mainstream analytic philosophy Putnam has become.
هیلاری پاتنام یکی از برجسته ترین فیلسوفان زنده آمریکایی است، فیلسوفی که نوشته های او در شکل دهی دستور کار فلسفه تحلیلی در چهل سال گذشته بسیار کمک کرده است. بسیاری از علاقه مندی های این کتاب در این است که با وضوحی غیرقابل انکار نشان می دهد که پاتنم تا چه حد منتقد جریان اصلی فلسفه تحلیلی شده است.
-Michael Williams

Putnam provokes us in just the way philosophy should.
پاتنام ما را به همان شکلی که فلسفه باید تحریک می کند.
Eric Thomas Weber

قسمت هایی از کتاب اخلاق بدون هستی شناسی (لذت متن)