کتاب مدخل فلسفه کانت

The philosophy of Kant
کد کتاب : 16432
شابک : 978-6222460082
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 559
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 2019
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 10
زودترین زمان ارسال : 10 اردیبهشت

معرفی کتاب مدخل فلسفه کانت اثر محمود خاتمی

"مدخل فلسفه کانت" اثری است به قلم دکتر "محمود خاتمی" که از جمله آثار معدود به زبان فارسی در باب فلسفه ی "امانوئل کانت" می باشد. آنچه "محمود خاتمی" در "مدخل فلسفه کانت" به انجام رسانده، ارائه ی رساله های معروف "کانت" به زبانی ساده و روان است تا خوانندگان بتوانند راحت تر با آن ارتباط برقرار کنند.
"محمود خاتمی" در ابتدا برخی از مهم ترین اصطلاحاتی که خواننده در طول کتاب با آن مواجه می شود را معرفی می کند و سپس مقدمه ای از کتاب "نقد عقل محض" ارائه می دهد. در ادامه حسیات، منطق و تحلیل استعلایی مورد بررسی قرار می گیرد و تحلیل اصول، دیالکتیک استعلایی، ایده ها و استنتاج استعلایی عقل محض در کنار پیوستی از دیالکتیک استعلایی و آموزه ی استعلایی روش، مطالب مربوط به کتاب "نقد عقل محض" را تشکیل می دهند.
اما "محمود خاتمی" در "مدخل فلسفه کانت"، علاوه بر "نقد عقل محض"، کتاب "نقد عقل عملی" را نیز زیر ذره بین برده است. آموزه های عقل عملی محض در دو باب مورد بررسی قرار می گیرد که باب نخست با بررسی عناصر ، ابتدا تحلیل عقل عملی محض و بعد دیالکتیک آن را هدف قرار داده است. باب دوم اما به آموزه ی روش عقل عملی محض اختصاص یافته است. در انتهای کتاب "مدخل فلسفه کانت" نوشته ی دکتر "محمود خاتمی"، میراثی از "امانوئل کانت" ارائه شده و بعد از آن هم کتابشناسی اثر و اعلام تدوین شده است. از آن جایی که "محمود خاتمی" این اثر را با حفظ فلسفه و نظام فکری "امانوئل کانت" به نگارش درآورده و فلسفه ی نظری و عملی وی در این اثر گنجانده شده، "مدخل فلسفه کانت" می تواند کتابی مناسب جهت تدریس و مطالعه ی علاقمندان به فلسفه محسوب شود.

کتاب مدخل فلسفه کانت

محمود خاتمی
محمود خاتمی (زادهٔ ۱۳۴۲، تهران) استاد پژوهشی فلسفهٔ دانشگاه تهران است.محمود خاتمی در سال ۱۳۴۲ در تهران متولد شد. پدرش محمدرضا خاتمی بروجردی از عالمان دینی و مادرش نیز از خاندان طباطبایی بروجردی است. وی تحصیلات مقدماتی را در همان شهر گذرانده و در هر دو سنت ایرانی-اسلامی و غربی تحصیل و پرورش یافت [نیازمند منبع] و تحصیلات و تحقیقات خود رادر زمینه فلسفه در دانشگاه‌های ایران و انگلستان پی گرفت. ابتدا به دانشگاه تهران رفت و درجات کارشناسی فلسفه، کارشناسی ارشد الهیات (ادیان و عرفان)، کارشناسی ا...
دسته بندی های کتاب مدخل فلسفه کانت
قسمت هایی از کتاب مدخل فلسفه کانت (لذت متن)
کانت فرزند چهارم از نه فرزند خانواده بود. پدرش یوهان گئورگ کانت ، در کار ساخت زین و دهنه ستوران بوده و حتی معاش خانواده خود را تأمین می کرد . مادرش آنا رگینا کانت نیر زنی پاکدامن و خانه دار بود . خانواده کانت پروتستان هایی مومن ، و از اتباع فرقه پیوریتن از (از فرق کلیسای لوتری) بودند ؛ مادر کانت از مروجان تعالیم این فرقه بود ، و کانت هم تا جوانی تحت تعالیم پدر و مادر با آداب با آداب این فرقه تربیت شد. والدین او که در امانویل استعدادی یافته بودند، او را به مکتب فرستادند تا ادبیات کلاسیک لاتین را فرا گیرد؛ و سپس با آرزوی این که کشیش قابلی در خدمت عقاید و تعالیم مسیحی شود، او را در شانزده سالگی به دانشکده الهیات فرستادند، ( به ۱۷۴۰) اما او به زودی به ریاضی و فیزیک علاقه یافت و به تحصیل آن دو همت گماشت.