کتاب حرف هایی با دخترم درباره ی اقتصاد

Talking to my Daughter about the Economy
تاریخ مختصر سرمایه داری
کد کتاب : 16479
مترجم :
شابک : 978-6229942611
قطع : پالتویی
تعداد صفحه : 176
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2013
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 16
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

معرفی کتاب حرف هایی با دخترم درباره ی اقتصاد اثر یانیس واروفاکیس


یکی از مشهور ترین اقتصاد دانان جهان ، یانیس واروفاکیس ، در این نامه خطاب به دختر نوجوان خود ، از داستانهای واضح برای توضیح اینکه اقتصاد چیست و چرا اینقدر خطرناک است استفاده می کند. پول چیست و چرا بدهی وجود دارد؟ ثروت و نابرابری از کجا حاصل می شود؟ اقتصاد چگونه قدرت شکل دادن و از بین بردن زندگی ما را دارد؟ اقتصاد یک علم فنی نیست ، یک درام حماسی است: میدان نبردی از ایده ها ، جنگ بین قدرتمندان برای کسب وفاداری و بیعت ما. در کتاب حرف هایی با دخترم درباره ی اقتصاد ، نویسنده نشان می دهد که این درام چگونه برای اولین بار ظاهر شد و از آن زمان تاکنون بر سرنوشت جوامع بشری در سراسر جهان حاکم است. وی در پاسخ به سوالات بزرگ درباره ی پول و بدهی ، قدرت و نابرابری ، نشان می دهد که اقتصاد چگونه به دنبال حل مشکلات جهان ما بوده است اما در نهایت علت اصلی بسیاری از آنها بوده است. این کتاب صمیمی و الهام بخش با تکیه بر تاریخ و ادبیات ، داستان های علمی و خاطرات شخصی ، برای برخی از سوالات گیج کننده و چالش های مهمی که بشریت با آن روبرو است ، برای خوانندگان در هر سنی چیزهای زیادی را روشن می کند.

کتاب حرف هایی با دخترم درباره ی اقتصاد

یانیس واروفاکیس
یانیس واروفاکیس (یونانی: Γιάνης Βαρουφάκης؛ زادهٔ ۲۴ مارس ۱۹۶۱) اقتصاددان، و سیاست‌مدار اهل یونان است. وی از ژانویه تا ژوئیه ۲۰۱۵ به عنوان وزیر دارایی در کابینه آلکسیس سیپراس مشغول به کار بود. وی که فارغ‌التحصیل دانشگاه اسکس بریتانیا است، به علت شیوه لباس پوشیدن و حرف زدنش، در میان رسانه‌های بین‌المللی محبوبیت خاصی یافت. یانیس واروفاکیس پس از اعلام نتیجه همه‌پرسی یونان و رای منفی مردم به شرای...
قسمت هایی از کتاب حرف هایی با دخترم درباره ی اقتصاد (لذت متن)
از زمانی که اولین انسان به آسمان شب نگاه کرد و با خود اندیشید چرا خودش را منکوب عظمت آن می بیند ما یقین کردیم که چیزی در اعماق وجود ما هست، چیزی نامتعین که به ما توان حیرت کردن و داشتن بیم و امید را می دهد. فیلسوفان و نویسندگان آن را روح در ماشین می نامند، قدرت نامحسوسی که ما را همان چیزی می کند که هستیم. اجازه بده بگویم وقتی می بینی سیاست مداران و اقتصاد دان ها و مفسران درباره بدهی عمومی حرفی می زنند، طوری که انگار نفرین است، به خودت بگو که چیزی به مراتب بیش از این هاست. این روحی در ساختار جوامع بازار است که این جوامع را به کار می اندازد، چه کارشان را خوب انجام دهند و چه بد. و وقتی می بینی قدرتمندان یا سخن گویان شان حکومت را شیطانی می خوانند و دولت و بدهی عمومی را به سخره می گیرند، به یاد داشته باش که آن ها به دولت به همان شدتی نیاز دارند که به کلیه و شش هایشان.

تمام بچه ها برهنه به دنیا می آیند، اما خیلی زود بعضی شان لباس های گران قیمتی می پوشند که از بهترین بوتیک ها خریده شده، در حالی که بیش ترشان لباس کهنه به تن می کنند. وقتی این بچه ها کمی بزرگ تر شوند، بعضی از آن ها از این که اقوام و پدربزرگ و مادربزرگ ها برایشان لباس می آورند دلخور می شوند، چون هدایای دیگری را ترجیح می دهند، هدایایی مثل گوشی آیفون، درحالی که بچه های دیگر رویای روزی را در سردارند که بتوانند با کفش های بی وصله به مدرسه بروند.

با این حساب، پرسش اصلی، « چرا این قدر نابرابری در میان مردم هست؟ » ، با پرسش دیگری که به مراتب گمراه کننده تر است خلط می شود: « آیا این طور نیست، که گروهی از مردم باهوش تر و در نتیجه از باقی مردم تواناترند؟ » . اگر این طور نیست چرا در خیابان های سیدنی آن فقری را نمی بینی که وقتی به تایلند سفر کردی با آن مواجه بودی؟