کتاب نظری به موسیقی

Music
(بخش اول و دوم)
کد کتاب : 16782
شابک : 978-9645626134
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 275
سال انتشار شمسی : 1402
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 8
زودترین زمان ارسال : 4 اردیبهشت

معرفی کتاب نظری به موسیقی اثر روح الله خالقی

کتاب «نظری به موسیقی» نوشته روح الله خالقی شامل دو قسمت است که در بخش اول راجع به قواعد کلی موسیقی گفتگو می شود و بخش دوم که در سال ۱۳۱۷ جداگانه چاپ و منتشر شده مخصوص موسیقی وطنی و شناسایی و اصول نغمات و آهنگهای ملی ایران است. به طور کلی باید گفت که این پژوهش در پی این است تا که موسیقی را به طریق علمی تعریف کند . در این راستا سرفصل های مشخصی برای این پژوهش تئوریک تدوین شده است. گفتنی است که کتاب علاوه بر اینکه یکی از پژوهش های نخستین تئوریک در حوزه موسیقی ایران می باشد، نگاهی هم به زمینه شکل گیری نظریات موسیقی در غرب دارد که در نوع خود دارای ارزشی معرفت شناختی خواهد بود. راجع به نویسنده کتاب یعنی روح الله خالقی باید گفت که او آهنگساز و نوازنده ویولون بوده که در سال 1328 هنرستان ملی موسیقی را تاسیس کرد و رئیس آن شد.
خالقی پی از کتاب «نظری به موسیقی»، کتاب هماهنگی و پس از آن کتاب سرگذشت موسیقی ایران را به نگارش در آورد.

کتاب نظری به موسیقی

روح الله خالقی
روح‌الله خالقی (زاده سال ۱۲۸۵ خورشیدی، کرمان) – (درگذشت ۲۱ آبان سال ۱۳۴۴، سالزبورگ-اتریش) موسیقیدان، آهنگساز و نوازندهٔ ویولن اهل ایران بود. وی آهنگساز سرود معروف «ای ایران» بود. خالقی از شاگردان اصلی علینقی وزیری بود و تلاش او برای احیای موسیقی ایرانی در دورانی که توجه رسمی به این موسیقی کاهش یافته بود، تأثیرگذار و مهم شمرده می‌شود. او کتابی به نام سرگذشت موسیقی ایران، دربارهٔ سرگذشت موسیقی، موسیقی‌دانان و نوازندگان ایرانی هم‌عصر خود و کتابی به نام نظری ...
دسته بندی های کتاب نظری به موسیقی
قسمت هایی از کتاب نظری به موسیقی (لذت متن)
صدای غیر موسیقی مثل صدای خش خش قلم است روی صفحه کاغذ و غیره. اکنون باید بگوییم که موسیقی صنعت ترکیب صداهایی است که نوسان هایشان منظم و قابل شمردن است، آن هم در حدود معینی زیرا ما صدایی را می شنویم که در ثانیه از ۳۲ نوسان کمتر و از ۷۵۵۲ نوسان بیشتر نداشته باشد. برای خواص فیزیکی اصوات و روابط بین آنها باید به کتاب صداشناسی مراجعه کرد که خود بحث جداگانه و از حدود این دستور خارج است و آنچه در این جا ذکر شد فقط به طور تذکر بود تا بررسی کنندگان به ماده اصلی موسیقی یعنی صدا و چگونگی حدوث آن آشنا باشند.