کتاب چهار رساله در باب زندگی

Moral Essays
(مجموعه ی روزگار نخست)
کد کتاب : 17292
مترجم :
شابک : 978-6008584179
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 184
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 62
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 6
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

معرفی کتاب چهار رساله در باب زندگی اثر لوکیوس آنایوس سنکا

کتاب چهار رساله در باب زندگی مجموعه از چهار مقاله از سه فیلسوف دوران باستان. مقاله ی اول با نام درباره ی زندگی خصوصی نوشته ی سنکا فیلسوف رواقی است. مقاله ی دوم با نام درباره ی آرامش ذهن نیز نوشته ی سنکا است. مقاله ی سوم فرمان هایی در باب زناشویی (اندرزی به عروس و داماد) نام دارد که توسط پلوتارک، فیلسوف و تاریخ نگار یونان باستان نوشته شده است. مقاله ی چهارم نامه ی فرفوریوس به همسرش مارکلا است. فرفوریوس فیلسوف نوافلاطونی بوده و از شاگردان فلوطین بوده است.
مجموعه ی روزگار نخست، مجموعه ای است که هدف آن آشنا کردن خوانندگان با فلسفه و نیز فیلسوفان دوران باستان است. این مجموعه از طریق ترجمه کردن آثاری از فیلسوفات دوران باستان که تا کنون به فارسی ترجمه نشده اند بر فاصله ی زمانی چیره شده و سبب می شود خوانندگان امروزی با تفکر متفکرانی که قرن ها پیش زندگی می کرده اند آشنا شود.
کتاب چهار رساله در باب زندگی اولین جلد از مجموعه ی روزگار نخست است. مقاله های این کتاب توسط محمد علی شامخی ترجمه شده و انتشارات نقش و روزگار آن را منتشر کرده است.

در بخشی از مقدمه ای بر مقاله ی اول می خوانیم:
گرچه معنای عام واژهی لاتینی اوتیوم، همان طور که اغلب در ترجمه ها دیده میشود، «فراغت» است، در اصل معنایی خاص از آن مراد میشده است: فراغت از فعالیت اجتماعی با رهایی از مسئولیت های اجتماعی سنکا در این مقاله از فراغت به همین معنای خاص دفاع می کند؛ با این توضیح که او بیش از هر چیز، دل نگران رهایی آدمی از قید و بندهای وظیفه ی اجتماعی به قصد صرف خلوت خود در علائق فرهنگی و فلسفی است (به همین دلیل است که با عنوان این مقاله را به در باره زندگی خصوصی برگرداندیم و نه آنگونه که رایج است درباره ی فراغت). او بیش از هر جای دیگر در همین رساله ی در باره ی زندگی خصوصی در مورد جوانب نظری این موضوع تأمل کرده است: در این رساله، دفاع از زندگی خصوصی ذیل اعمال بایسته ی مرد خردمند رواقی، که انسانی است به کمال تام رسیده، فهمیده می شود و نه ذیل محذوریت های فانیان متوسط الحالی همچون پاولینوس، سرنوس، یا خود سنکا.

کتاب چهار رساله در باب زندگی

لوکیوس آنایوس سنکا
لوکیوس سِنِکا «Lucius Annaeus Seneca» (که به سنکای جوان مشهور بود)، (۴ پیش از میلاد تا 65 میلادی) اهل رم، فیلسوف رواقی، سیاستمدار، نمایشنامه نویس، معلم و مشاور نرون. که مجبور شد به اتهام همدستی در توطئه قتل امپراتور خودکشی کند، پدر وی سنکای بزرگ نام داشت.از سنکا ۹ نمایشنامه تراژدی و یک کمدی به جا مانده‌است:هرکول دیوانه – زنان تروا – زنان فینیقی – مدیا – فدرا – اودیپوس (اودیپ) – توئستس – آگامنون و هرکول در اوتا.سنکا نیز همچون نویسندگان...