کتاب ایران برآمدن رضاخان

Iran and rise of Rezashah from Qajar collapse to Pahlavi rule
بر افتادن قاجار و نقش انگلیسی ها
کد کتاب : 17894
مترجم :
شابک : 978-9644480856
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 511
سال انتشار شمسی : 1401
نوع جلد : جلد سخت
سری چاپ : 10
زودترین زمان ارسال : 6 اردیبهشت

معرفی کتاب ایران برآمدن رضاخان اثر سیروس غنی

سالهای ۱۲۹۹ تا ۱۳۰۵ از جالب توجه ترین و پراهمیت ترین فصلهای تاریخ قرن بیستم ایران است. این دوران با کودتایی باورنکردنی در نهایت شتابزدگی به تمهید افسری انگلیسی آغاز شد که از کشور و مردم ما تقریبا هیچ اطلاعی نداشت. نظامیان بریتانیا کمتر چنین خودسر دست به سیاست یازیده بودند، تا چه رسد که بدون دستور صریح دولت متبوع خود کودتا راه بیندازند.
کودتا افسری گمنام را که هیچ گونه تجربه سیاسی قبلی نداشت به قدرت رساند، اما رضاخان چنان بسرعت آموخت و چنان بسرعت خود را با اوضاع و احواله وفق داد که دست ماکیاولی را از پشت بست. سیاستمدار تازه کار در عرض پنج سال دودمانی را که بیش از ۱۳۰ سال بر ایران فرمان رانده بود از پا در آورد و خود بر تخت سلطنت نشست. ده سال نخست پس از کودتا دوره نوآوری و اقدامات جسورانه، امیدهای بزرگ و اطمینان فزاینده، احترام و اتکای به نفس بود. در سالهای واپسین این دهه از قراین چنین برمی آمد که ایران کشوری مستقل و فارغ از سلطه خارجی شده است. با وجود نقش آشکار انگلستان در کودتا و موقعیت برتر آن کشور در ایران، رفتار رضاشاه با بریتانیا و با حکومت سایر قدرتها بر پایه برابری بود.
مطالب کتاب «ایران، برآمدن رضاخان، برافتادن قاجار و نقش انگلیسی ها» تا سال ۱۳۰۵ را شامل می شود، یعنی اندکی پس از تاجگذاری، هر چند در فصل نهایی، در «سخن آخر»، به رویدادهای مهم دوران رضاشاه تا کناره گیری او در ۱۳۲۰ اشاره ای کوتاه شده است.
موضوع کتاب «ایران، برآمدن رضاخان، برافتادن قاجار و نقش انگلیسی ها» در عنوان مشخص شده است اما نکته منحصربفرد این کتاب تکیه بر مجموعه ای عظیم از اسناد و مکاتبات وزارت امورخارجه بریتانیا و آمریکاست.این کتاب با تکیه کامل بر این اسناد نگاشته شده است.نویسنده در همین راستا در پیشگفتار اعلام میکند که دوسال زمان صرف تحقیق و نسخه برداری از پیام های تلگرافی اسناد عمومی در آشیو ایالات متحده کرده است.

کتاب ایران برآمدن رضاخان

سیروس غنی
سیروس غنی ‏(۲۰ آبان ۱۳۰۸ سبزوار – ۱۵ دی ۱۳۹۴ آمریکا) حقوق‌دان و تاریخ‌پژوه ایرانی بود.سیروس غنی "Cyrus Ghani"در ۲۰ آبان ۱۳۰۸ سبزوار به دنیا آمد. پدرش قاسم غنی بود. پس از انتخاب پدر به عنوان نماینده مجلس به همراه خانواده به تهران نقل مکان کرد. دوره متوسطه را در تهران، بیروت و لندن سپری کرد و برای تحصیلات دانشگاهی به آمریکا رفت. پس از اخذ مدرک کارشناسی ادبیات انگلیسی در نهایت از دانشگاه نیویورک در رشته دکتری حقوق فارغ‌التحصیل شد.وی مجموعه کم‌نظیری از کتاب‌های ...
دسته بندی های کتاب ایران برآمدن رضاخان
نکوداشت های کتاب ایران برآمدن رضاخان
شاید بتوان گفت وجه ممیزه این کتاب از سایر کتابهای با همین موضوع، ابتنای آن بر مجموعه گسترده ای از اسناد منتشره توسط وزارت امور خارجه انگلیس و البته بعضا وزارت امور خارجه آمریکاست؛ به طوری که باید کتاب ایران، برآمدن رضاخان، برافتادن قاجار و نقش انگلیسیها را روایت بازسازی شده براساس اسناد مزبور از وقایع و تحولات منتهی به کودتای 1299 و سالهای پس از آن، تا تأسیس سلسله پهلوی توسط رضاخان، به شمار آورد.
دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران

قسمت هایی از کتاب ایران برآمدن رضاخان (لذت متن)
از این طرفه تر نقش وزیر مختار انگلستان در این کودتاست، این شخص از همان لحظه ورود به تهران به ابتکار خویش به کارهایی کاملا برخلاف توصیه های وزارت خارجه انگلیس پرداخت تا آنجا که سرانجام اعتماد وزیر خارجه بریتانیا را به کلی از دست داد.

ساختار سازمان حکومتی امروز ایران در زمان زمامداری رضاشاه ریخته شد و شما لوده اصلی آن، با همه تلاش پیگیر دولتمردان کنونی برای دگرگونی آن دستگاه، هنوز برجا مانده است. مجموعه قوانین و مقرراتی که در این دوره وضع شد، از جمله قانون جامع مدنی، هنوز حاکم بر روابط دولت و مردم و افراد با یکدیگر است

با سقوط سلسله پهلوی در ۱۳۵۷، هواداران نظام نوین طبعأ کوشیده اند تصویری بس تیره از بنیانگذار آن خاندان ترسیم کنند، و این البته شگفت آور نیست: حکومتهای روز پیوسته برای توجیه خود دست به دامن تاریخ می زنند و آن را پیچ و تاب می دهند. چنین واکنشی با توجه به سیاستهای ضدمذهبی رضاشاه به خودی خود قابل درک است.