کتاب روانکاوی و دین

Psychoanalysis and Religion
کد کتاب : 1811
مترجم : آرسن نظریان
شابک : 978-964-5881-01-4
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 152
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 1950
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 14
زودترین زمان ارسال : 5 اردیبهشت

اریک فروم از نویسندگان پرفروش نیویورک تایمز

معرفی کتاب روانکاوی و دین اثر اریک فروم

کتاب روانکاوی و دین، اثری نوشته ی اریک فروم است که اولین بار در سال 1950 انتشار یافت. فروم در فرآیند تحلیل تأثیرات مثبت و منفی دین بر افراد، تفاوتی را میان دین های تمامیت طلب و انسان گرا قائل شد. نهادهای دینی تمامیت طلب بر این باور تأکید می کنند که انسان ها تحت سلطه ی خدایی با قدرت مطلق هستند در حالی که دین های انسان گرا، این باور را اشاعه می دهند که قدرت خدا در ذات و وجود هر فرد پدیدار می شود. طبق نظر فروم، مذاهب تمامیت طلب به واسطه ی انکار هویت هر فرد، او را به خدمت خود درمی آورند در حالی که دین های انسان گرا، زمینه را برای رشد هویت شخصی هر فرد فراهم می کنند. فروم در کتاب روانکاوی و دین، مسئله ی مدرن میان ادیان سنتی و فلسفه ای جدیدتر را مورد تحلیل قرار می دهد؛ فلسفه ای که هدف اصلی زندگی را ارضای نیازهای غریزی و مادی در نظر می گیرد.

کتاب روانکاوی و دین

اریک فروم
اریک فروم، زاده ی 23 مارس 1900 و درگذشته ی 18 مارس 1980، روانکاو، جامعه شناس، روانشناس اجتماعی و فیلسوف آمریکایی آلمانی تبار است.فروم در فرانکفورت آلمان به دنیا آمد. او تحصیلات خود را در دانشگاه های هیدلبرگ و مونیخ و موسسه ی روانکاوی برلین ادامه داد. فروم بعد از ظهور نازیسم در آلمان به ژنو رفت و سرانجام در سال 1934 به آمریکا مهاجرت کرد. او تابعیت ایالات متحده را دریافت کرد و در دانشگاه کلمبیای نیویورک مشغول به فعالیت شد. فروم سپس به مکزیک رفت و در دانشگاه مستقل ملی مکزیک کرسی روانکاوی را تأسی...
نکوداشت های کتاب روانکاوی و دین
It is not a book to be missed by those interested in man’s spiritual growth.
کسانی که به رشد معنوی انسان علاق مندند، نباید این کتاب را از دست بدهند.
New York Times New York Times

Timeless and straightforward.
اثری ماندگار و بی پرده.
Open Road Media

Fromm’s erudite analysis of religion is sure to reshape your concept of spirituality.
تحلیل عالمانه ی فروم از دین، بدون تردید تغییری در درک شما از مفهوم معنویت ایجاد خواهد کرد.
Amazon Amazon

قسمت هایی از کتاب روانکاوی و دین (لذت متن)
روانکاو می کوشد دلایل این گونه دلبستگی ها و امیدواری های دردشناسانه را کشف کرده و به او کمک کند تا خود را از چنین پرستش فلج کننده ای رها سازد. لیکن ما در اینجا به علل یا مسأله ی مداوا علاقه مند نیستیم. بلکه، مسأله ی پدیده شناسی مورد نظر ماست. ما شاهد یک دلبستگی بیمار گونه به «پدر» هستیم که با شدتی کم نشدنی، سال ها پس از مرگ پدر دوام آورده و قدرت داوری بیماری را فلج، نیروی عشق او را سلب و احساس یک کودک دائما ترسان را در او به وجود آورده است.

راه حل برای برخی افراد، بازگشت به دین است، آن هم نه از روی ایمان بلکه به منظور فرار از تردیدی غیرقابل تحمل؛ آن ها این تصمیم را نه از روی دلبستگی، بلکه به خاطر یافتن امنیت اتخاذ می کنند.

هیچ چیز غیرانسانی، شرورانه و یا غیرمنطقی ای وجود ندارد که نتواند باعث تسلی گردد، مادامی که بین گروهی از افراد مشترک باشد.