کتاب زندگانی شاه عباس اول

Shah Abbas I
(2 جلدی)
کد کتاب : 18240
شابک : 978-9643517281
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 1398
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 2019
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 3
زودترین زمان ارسال : 6 اردیبهشت
تعداد جلد : 2

معرفی کتاب زندگانی شاه عباس اول اثر نصرالله فلسفی

یکی از تاثیرگذارترین حکمرانان ایران زمین، که عقاید ضد و نقیضی نسبت به عملکرد او وجود دارد، شاه عباس یکم معروف به شاه عباس بزرگ یا کبیر است. وی پنجمین پادشاه از سلسله پادشاهان صفوی و همچنین قدرتمند ترین آنان بود. زمانی که شاه عباس به سلطنت رسید، ایران درگیر ضعف پادشاهی و مشکلات قبیله ای بود ولی با استراتژی های موفق شاه جوان، صفویه قوی ترین دوران خود را تجربه کرد . البته قدم برداشتن در مسیر صعب پادشاهی تاثیرات روحی و روانی شدیدی بر او گذاشت که تا پایان عمر از آن ها رنج می برد و با وجود این که اقدامات زیادی در جهت آبادی ایران نظیر احداث قنات، پل، کانال آب، کاروانسرا و تفرج گاه و مسجد به نام او ثبت شده، ولی به دلیل رفتار بدبینانه ای که در قبال فرزندان پسر خود داشت، دیدگاه های منفی نسبت به او وجود دارد. با این حال اسم اصفهان و بزرگترین بناهای آن نظیر نقش جهان، عالی قاپو و چهل ستون با نام شاه عباس صفوی گره خورده است.

نصرالله فلسفی که یکی از چهره های بزرگ فرهنگی و نویسنده ، تاریخ نگارو مترجم معروف معاصر است، در کتاب زندگانی شاه عباس اول، به تفصیل از جنبه های مختلف زندگی این شخصیت تاثیرگذار در تاریخ و فرهنگ این مرز و بوم سخن می گوید. تالیفات متعدد وی در زمینه ی ادبیات و تاریخ ایران زمین، به تحقیقات و قلم او اعتبار می بخشد و خواننده با اعتماد کامل به اثر، به زندگانی پر فراز و نشیب شاه عباس قدم می نهد. کتاب به سبب جامع بودن و نگارش سلیس که خواننده را کاملا در فضای آن برهه ی تاریخی قرار می دهد، معروف ترین اثر نصرالله فلسفی بوده و بارها به تجدید چاپ رسیده است.

کتاب زندگانی شاه عباس اول

نصرالله فلسفی
نصرالله فلسفی (۱۲۸۰–۱۳۶۰ خورشیدی) تاریخ‌نگار، نویسنده و مترجم معاصر ایرانی است.نصرالله فلسفی فرزند میرزا نصرالله خان سوادکوهی مستوفی (از مستوفیان دربار قاجار) در ۹ آذر ۱۲۸۰ در تهران زاده شد. تحصیلات مقدماتی را در مدرسه‌های اقدسیه و آلیانس و دارالفنون فراگرفت و در وزارت پست و تلگراف مشغول به خدمت شد. فلسفی از جوانی به ترجمهٔ آثار ادبی علاقه نشان داد و در ابتدا چند داستان کوتاه از موریس لُبلان را در روزنامهٔ مرد آزاد به صورت پاورقی به چاپ رساند. طولی نکشید که به لحاظ دقت و رعایت...
قسمت هایی از کتاب زندگانی شاه عباس اول (لذت متن)
شاه عباس جوانی باهوش و مدبر و جسور و قدرت جو و آهن دل و بی رحم و سخت کش بود. به دستیاری این صفات نیک و بد، در مدت کوتاهی مدعیان قدرت شاه و سران صاحب نفوذ قزلباش را از میان برداشت و چنانکه آرزوی ایرانیان بود، دست بسیاری از سرداران و حکام ترک نژاد را از فرمانروایی کوتاه کرد. استقلال سیاسی و وحدت ملی ایران، پس از انقراض دولت ساسانی، در حقیقت به همت این پادشاه بزرگ تجدید شد و دولت ایران به راهنمایی عقل و تدبیر او در سیاست داخلی و خارجی راه تازه ای پیش گرفت که مایه قدرت و بلندنامی و شهرت آن در سراسر جهان گردید. کشور پهناور و آبادان و آسوده و دولت نیرومند و نامدار و ثروتمندی که شاه عباس به وجود آورد، بی شک محصول استعداد ذاتی و نبوغ و حسن سیاست و تدبیر و موقع شناسی و روشنفکری و جسارت و بی باکی شخص او بود. در سیاست داخلی قدرت شاه و حکومت مرکزی را برتر و لازم تر و گرامی تر از هر چیز می شمرد، تا آنجا که درین راه فرزندان عزیز خود را نیز، به خطا یا به حق، فدا کرد. در کار آباد کردن کشور هیچ گاه از ایجاد شهرهای تازه و ساختن راه ها و پل ها و کاروانسراها و مساجد و امثال آن فارغ نمی نشست. امنیت ایران و آسایش طبقات عامه در زمان او، کم نظیر بوده است. در سیاست خارجی نیز باید گفت که روابط سیاسی و تجاری ایران با کشورهای در حقیقت از زمان او آغاز شد.