کتاب تاریخ جنون

Histoire de la folie à l' âge classique
کد کتاب : 18261
مترجم :
شابک : 978-1643631677
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 340
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 1961
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 21
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب تاریخ جنون اثر میشل فوکو

تاریخ جنون با عنوان اصلی جنون و تمدن: تاریخ جنون در عصر خرد کتابی است که در سال 1961 توسط فیلسوف فرانسوی میشل فوکو نوشته است. نخستین کتاب بزرگ فوکو ، تاریخ جنون ، به بررسی معنای در حال تحول جنون در فرهنگ ، حقوق ، سیاست ، فلسفه و پزشکی از قرون وسطی تا پایان قرن هجدهم و نقد روش تاریخی و ایده ی تاریخ می پردازد. این کتاب نشانگر چرخش در اندیشه فوکو از پدیدارشناسی به سمت ساختارگرایی است: اگرچه او از زبان پدیدارشناسی برای توصیف تجربه ی در حال تحول دیوانه به عنوان "دیگری" استفاده می کند ، اما او این تکامل را به تأثیر ساختارهای قدرتمند اجتماعی خاص نسبت می دهد.
این کتاب از نگارش های اولیه ی فوکو در مورد روانشناسی نوشته شده است. مشکلات روانی خود ، و تجربیات وی در هنگام کار در بیمارستان روانی به او در زمینه ی نوشتن این کتاب یاری داد.
فوکو تکامل مفهوم جنون را از طریق سه مرحله دنبال می کند: رنسانس ، «عصر کلاسیک» (اواخر هفدهم و بیشتر قرن های هجدهم) و تجربه مدرن. او استدلال می کند که در دوره رنسانس ، دیوانگان در هنر به عنوان داشتن یک نوع خرد – که دانش ما از آن محروم است- به تصویر کشیده می شدند و در ادبیات به عنوان کسی که تمایز بین انسانها و آنچه که آنها وانمود می می کنند را آشکار می کند به تصویر کشیده می شدند. هنر و ادبیات رنسانس جنون را با عقل در گیر نشان می داده در حالی که نمایانگر نیروهای اسرارآمیز تراژدی کیهانی نیز بوده است. اما رنسانس همچنین آغازی است برای توصیف عینی از منطقی و غیر منطقی.

کتاب تاریخ جنون

میشل فوکو
پل میشل فوکو، زاده ی ۱۵ اکتبر ۱۹۲۶ و درگذشته ی ۲۴ ژوئن ۱۹۸۴، فیلسوف، تاریخ دان و متفکر معاصر فرانسوی و واضع اصطلاح «انسان گرایی ضد اومانیستی» است.وی، فرزند «آن مالاپار» و جراح متمول «پل فوکو» بود که در ۱۵ اکتبر ۱۹۲۶ در ناحیه سنت موار پواتیه فرانسه به دنیا آمد. بعدها اسم خود را به میشل فوکو تغییر داد. او صاحب کرسی «تاریخ نظام های فکری» در کالج دو فرانس بود و در دانشگاه ایالتی نیویورک در بوفالو و دانشگاه کالیفرنیا، برکلی تدریس کرد.به خاطر نظریات عمیق و دیدگاه انقلابی درباره ی جامعه، سیاست و تار...
نکوداشت های کتاب تاریخ جنون
Superb scholarship rendered with artistry
تحقیقی فوق العاده که با هنرمندی ارائه شده است.
The Nation

French philosopher's masterpiece, which is concerned with an extraordinary question: What does it mean to be mad?
شاهکار فیلسوف فرانسوی ، که با یک سوال خارق العاده روبرو است: دیوانه بودن چیست؟
the Inside Flap

قسمت هایی از کتاب تاریخ جنون (لذت متن)
در عصر کلاسیک، از زمان تأسیس بیمارستان عمومی پاریس و افتتاح نخستین دارالتأدیب های آلمان و انگلستان تا پایان قرن هجدهم، حبس افراد ادامه داشت. حبس فاسقان و فاجران، پدرانی که اموال خود را به باد فنا داده و پسرانی که خانه پدری را رها کرده بودند. کفرگویان، مردانی که می خواستند «خود را از قیود اخلاقی و تعهدات خانوادگی رها کنند»، افراد هرزه و بی ایمان. عصر کلاسیک با قائل شدن به نزدیکی و همدستی و همداستانی شگفتی آور میان این افراد برداشت و تصور خود را از بی خردی عیان کرد .

ر هر یک از این اماکن، علاوه بر چنین افرادی، دیوانگان هم در بند بودند. حدود یک دهم افرادی که برای اعزام به بیمارستان عمومی پاریس در این شهر جلب و توقیف می شدند، عبارت بودند از «دیوانگان»، مبتلایان به «زوال عقل»، اختلال مشاعر» و «اشخاصی که کاملا دچار جنون شده اند». بین آنها و دیگر محبوسان هیچ نشانی از تمایز و اختلاف وجود نداشت. با کاوش در دفاتر بایگانی آن روزگار، در می یابیم که گویی همه آنان را ذهنیتی واحد از دیگر افراد اجتماع تمیز داد و حرکتی واحد از جامعه راند و جدایشان کرد. تشخیص این امر را که شخصی که به دلیل انحراف از جاده اخلاقیات» یا «سوء رفتار با همسر خویش» و ترک مکرر خانه و خانواده در بیمارستان عمومی بستری شده، بیمار بوده یا سالم، دیوانه بوده یا مجرم، به عهده باستان شناسی پزشکی بگذاریم.

تا قرن هفدهم خشونت بارترین و غیر انسانی ترین جنبه های شیر، تنها در صورتی واقعة جبران و مجازات می شد که در برابر همگان عیان می گشت، ظلمنی که عمل شر زاییده آن است. تنها با نور حاصل از اعتراف به گناه و مجازات آن، تا حدی از میان می رفت. تحقق عمل شر در چرخهای صورت می گرفت که برای رسیدن به مرحله نهایی آن، یعنی رفع شر، می بایست ابتدا مرحلة اعتراف در برابر عموم و برملا کردن گناه را طی کرد.