کتاب درباره مانایی و میرایی

about Immortality and attenuation
مجموعه نقد ادبیات داستانی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس
کد کتاب : 18494
شابک : 978-6001084058
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 718
سال انتشار شمسی : 1397
سال انتشار میلادی : 2018
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : ---

شایسته تقدیر جایزه ی جلال آل احمد 1398

معرفی کتاب درباره مانایی و میرایی اثر احمد شاکری

کتاب هفت فصل دارد که عناوین آن به ترتیب عبارتند از: «جایگاه و کارکرد ایده اولیه در روایت داستان؛ با نگاهی بر «ارمیا» نوشته رضا امیرخانی»، «مسئله پژوهی آموزش داستان و آموزش گونه محور داستان معاصر؛ با نگاهی به «داستان، گام به گام» نوشته حسین فتاحی»، «هستی و کرانه های «ادبیات داستانی زنانه دفاع مقدس» با بررسی و تحلیل «هفت بند» نوشته راضیه تجار»، «شخصیت قدسی و واقع گرایی تاریخی؛ بررسی رمان«سه کاهن» نوشته مجید قیصری»، «دشمن شناسی در ادبیات داستانی دفاع مقدس؛ با نگاهی به «فال خون» نوشته داوود غفارزادگان»، «روایت امر غیبی در داستان؛ با نگاهی به «جمجمه ات را قرض بده برادر» نوشته مرتضی کربلایی لو» و «از حاشیه به متن، نقد و بررسی «نامیرا» نوشته صادق کرمیار». شاکری در مقدمه خود بر این کتاب نیز درباره پیشینه نقد ادبیات داستانی دفاع مقدس و همچنین رویکرد پژوهشی خود در این کتاب نوشته است.

کتاب درباره مانایی و میرایی

احمد شاکری
احمد شاکری (زاده ۱۳۵۳، تهران) نویسنده و منتقد ادبی ایرانی و سردبیر فعلی فصل نامه قلم است. وی از منتقدان جدی ادبیات داستانی‌ای است که به نام ادبیات انقلابی منتشر می‌شود. او جریان‌های ادبی مختلف در ایران را با جدیت رصد و نقد می‌کند. علاوه بر سردبیری فصل نامه قلم، مدرس دوره‌های داستان‌نویسی نیز هست. احمد شاکری در چندین جشنوارهٔ مختلف، به عنوان داور حضور داشته‌است. احمد شاکری عضو شورای سردبیری ماهنامه ادبیات داستانی، عضو و هیئت مدیره انجمن قلم ایران و عضو هیئت ع...
قسمت هایی از کتاب درباره مانایی و میرایی (لذت متن)
نقد ادبی در شرایط فعلی نمی تواند به تعریف رایج و سنتی تفکیک سره از ناسره اکتفا کند. اسلوب های نقد و کارکرد، تعریف و خاستگاه ارکان ادبیات داستانی رشد یافته پس از انقلاب اسلامی همچنان جزو مجهولات ما هستند. طبعا نمی توان با بسنده کردن به تعریفات ترجمه ای رایج و بدون در نظر گرفتن لوازم علمی و تالی فاسدهای معرفتی و ساختاری تنها به نقد و تطبیق معیارها بر مصداق ها اندیشید. چنین ضرورتی موجب شد نقدهای این مجموعه از دو بخش قابل تفکیک تشکیل شوند. در بخش اول عموما تلاش شده است دیدگاه نظری این قلم در حوزه رویکرد انتخابی تبیین شود. در بخش نقدها به معرفی ساحت های پرسشگری در رویکرد مورد نظر پرداخته شده است. سپس در بخش دوم تطبیق و نگاهی بر مصداق مورد نظر تبیین می شود.