کتاب منطق صوری

Formal logic
(جلد اول و دوم)
کد کتاب : 18910
شابک : 978-6001040276
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 406
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 1959
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 56
زودترین زمان ارسال : 5 اردیبهشت

معرفی کتاب منطق صوری اثر محمد خوانساری

"منطق صوری" کتابی است که توسط دکتر "محمد خوانساری" تالیف شده و نویسنده تمام تلاش خود را مبتنی بر این امر نموده است که به شکلی مختصر و مفید، اهم مطالبی را که لازم است خواننده در زمینه ی "منطق صوری" بداند، به او منتقل نماید. شیوه ی نگارشی در "منطق صوری" به روان ترین سبک ممکن بوده تا مخاطب مبتدی هم بتواند نهایت بهره را از مطالب این کتاب ببرد. با وجود این، به سبب غنای مطالب و اهمیت اطلاعاتی که "محمد خوانساری" در آن ارائه داده، این اثر به عنوان متن دانشگاهی مورد استفاده ی اساتید جهت تدریس قرار می گیرد.
کتاب "منطق صوری" از دوجلد تشکیل شده که هر جلد مشتمل بر سه بخش بوده و حاوی مطالب ارزشمندی پیرامون موضوع کتاب می باشد. بخش نخست با عنوان مقدمات، ابتدا به معرفی علم و اقسام آن می پردازد و سپس با تعریف منطق، از جنبه های مختلف آن نظیر اهمیت و فایده، عقاید موافقان و مخالفان، نتیجه، ابواب و مرتبه ی منطق سخن می گوید. بخش دوم به مبحث الفاظ می پردازد که در این قسمت هم دلالت و اقسام سه گانه ی آن به طور دقیق بررسی می شود. بخش سوم به مبحث تصورات پرداخته و بیشترین حجم مطالب در جلد نخست را به خود اختصاص داده است.
در بخش نخست از جلد دوم، قضایا و انواع مختلف آن ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته اند و بخش دوم نیز، با بررسی حجت یا استدلال، اقسام مختلف آن ها را مورد بحث قرار می دهد. نهایتا بخش سوم و پایانی کتاب "منطق صوری" نوشته ی دکتر "محمد خوانساری" به مبحث قیاس از نظر ماده پرداخته و جنبه های گوناگون آن را بررسی می کند.

کتاب منطق صوری

محمد خوانساری
محمد خوانساری (۱۳۰۰ خورشیدی در اصفهان - ۱۴ اسفندماه ۱۳۸۸ در تهران) استاد برجستهٔ فلسفه و منطق در دانشگاه تهران، عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی و یکی از بزرگ‌ترین منطق‌دانان دوران معاصر بود. وی علاوه بر تحصیلات دانشگاهی در رشته فلسفه و گذراندن همه دروس دورهٔ دکتری زبان و ادبیات فارسی، دکتری ش را در رشتهٔ منطق و فلسفه با عالی‌ترین درجه از دانشگاه سوربن پاریس دریافت کرده بود. او در سال ۱۳۸۲ خورشیدی و در جریان سومین همایش چهره‌های ماندگار به‌عنوان چهره ماندگار ا...
دسته بندی های کتاب منطق صوری