کتاب ایران و جنگ جهانی اول

Iran and World War I
(آوردگاه ابر دولت ها)
کد کتاب : 19448
مترجم :
شابک : 978-9649971711
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 260
سال انتشار شمسی : 1402
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 4
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

ایران و جنگ جهانی اول
Iran and the First World War
میدان نبرد قدرت های بزرگ
کد کتاب : 25036
مترجم :
شابک : 978-9643117658
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 308
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2006
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 5
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

معرفی کتاب ایران و جنگ جهانی اول اثر تورج اتابکی

جنگ جهانی اول و پیامدهای آن را می توان مهم ترین فصل سیاسی تاریخ قرن بیستم دانست. سقوط امپراتوری های بزرگ مانند عثمانی و تأسیس کشورهای جدید تنها بخشی از دستاوردها و تحولات حاصل از این جنگ بود. گرچه در آغاز، دولت ایران رسما بی طرفی خود را اعلام نمود، اما هیچ یک از دولت های متخاصم به آن توجه نکردند و این گونه بود که کشور ایران تبدیل به آوردگاه ابرقدرت ها شد. آنچه در طول این جنگ بر ایران گذشت، سنگ بنایی شد برای تغییراتی گسترده در ساختار سیاسی کشور، تا آنجا که در در نهایتا موجب سقوط سلسله قاجاریه گردید. کتاب ایران و جنگ و جهانی اول به خلاصه ای از رویدادهای این دوره می پردازد.

کتاب "ایران و جنگ جهانی اول " پژوهشی از تورج اتابکی است که به مساله جنگ جهانی اول در ایران می پردازد. جنگ جهانی اول که منجر به سرنگونی رژیم قاجار و جایگزینی رضاشاه به جای او شد، در تاریخ ایران مدرن بسیار مهم بود. انقلاب مشروطه 1906-1909 با هدف لغو رژیم خودسرانه و ایجاد قانون اساسی و پارلمان مدرن انجام شد. اما ناآرامی‌ها و شورش‌های فزاینده استانی توسط مردم کوچ نشین، هرج و مرج و بی‌ثباتی را به همراه داشت که با فشارهای جنگ و مداخله قدرت‌های خارجی تشدید شد. ایران در آستانه فروپاشی قرار داشت، مدرنیزاسیون شکست خورده بود و ناامیدی و فشار فزاینده طبقات متوسط ​​سرخورده، روشنفکران و جمعیت شهری، زمینه را برای تمرکز قدرت در زمان «مرد نظم» - رضاشاه - فراهم کرد.

کتاب ایران و جنگ جهانی اول

تورج اتابکی
تورج اتابکی پژوهشگر ارشد در پژوهشکده تاریخ اجتماعی و استاد کرسی تاریخ اجتماعی خاورمیانه و آسیای مرکزی در دانشگاه لیدن هلند است