کتاب لیست تنفر

Hate List
کد کتاب : 19631
مترجم :
شابک : 978-6008537427
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 351
سال انتشار شمسی : 1396
سال انتشار میلادی : 2009
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 5 اردیبهشت

برنده جایزه ی کتاب برتر سال Missouri Gateway

نامزد جایزه ی Lincoln

نامزد کتاب برتر سال از دیدگاه کاربران Milwaukee County

برنده جایزه ی کتاب برتر سال Mischigan Library Association

برنده جایزه ی کتاب برتر سال Oklahoma Sequoyah

معرفی کتاب لیست تنفر اثر جنیفر براون

"لیست تنفر" از "جنیفر براون" یکی از رمان های تحسین شده ای است که به مساله ی تیراندازی در مدارس پرداخته، بدون اینکه درگیر کلیشه ی تیرانداز بدذات و قربانیان مظلوم شود؛ این اثر حقیقتا یک داستان تاریک، روانشناختی، تراژیک و عصبانی کننده است.
با اینکه مضمون اصلی "لیست تنفر" درباره ی تیراندازی در مدرسه است اما به لایه های عمیق تری پرداخته و "جنیفر براون" به جای تمرکز کامل روی تیرانداز یا روی قربانی، نگاه خود را بر میانه ی این دو طیف متمرکز ساخته است. والری و نیک با هم دوست اند و والری در ایجاد یک "لیست تنفر" به نیک کمک کرده است. لیستی از افرادی که آنان را آزار داده اند یا تحقیر و قضاوت کرده اند. اما در ذهن والری این تنها یک لیست بی خطر از اسامی بود.
تا اینکه نیک یک روز صبح تصمیم می گیرد وارد مدرسه شده و تک تک افراد آن لیست را از میان بردارد و سپس خودش را هم از بین ببرد. حالا والری بازمانده ی این اتفاق شوم است و بار تمام تقصیرات بر شانه اش سنگینی می کند. بسیاری بر این عقیده اند که او و نیک با هم تیراندازی را برنامه ریزی کرده اند و برخی در هر صورت او را مقصر ایجاد "لیست تنفر" می دانند. خانواده ی خود او نمی توانند قیافه اش را تحمل کنند و گروه دوستانش از اینکه با او ارتباط داشته باشند هراسانند.
هرگاه که اتفاقی از این دست در اخبار شنیده می شود بسیاری از مردم دنبال پاسخی برای سوالات خود هستند. سوالاتی نظیر اینکه چه چیز آن فرد تیرانداز را از بقیه مجزا می کند و آیا ما هیچ فرقی با او داریم؟ "جنیفر براون" در "لیست تنفر" این نگاه همذات پندارانه را به خوبی سازماندهی کرده و به خوانندگان این امکان را می دهد که شرایط و انگیزه های شخصی افراد را از چشم انداز دیگری بنگرند.

کتاب لیست تنفر

نکوداشت های کتاب لیست تنفر
[A] riveting debut.
شروعی میخکوب کننده.
Publishers Weekly Publishers Weekly

Startling, powerful, and poignant.
حیرت انگیز ، قدرتمند و تکان دهنده.
School Library Journal School Library Journal

Authentic and relevant, this debut is one to top the charts.
معتبر و مرتبط، این اثر آغازین می رود که در صدر لیست ها قرار بگیرد.
Kirkus Reviews Kirkus Reviews

قسمت هایی از کتاب لیست تنفر (لذت متن)
از سنگینی نگاه های معنادارشان می ترسیدم. نگاه های معناداری که می گفت: «تو هم باید مثل اون خودکشی می کردی.» حتی اگر این را بلند هم نمی گفتند؛ اما سنگینی نگاه شان غیرقابل تحمل بود. یا بدتر از این؛ می ترسیدم مرا آدم شجاعی بدانند و بگویند ازخودگذشتگی کردم و این رفتار حالم را بدتر می کرد؛ دوست پسر من بود که آن بچه ها را کشت و ظاهرا رفتارم باعث شده بود به این نتیجه برسد که دلم می خواهد آن ها بمیرند.

اصلا دلم نمی خواست به این فکر کنم که من احمق نمی دانستم پسری که عاشقش بودم، در مدرسه تیراندازی خواهد کرد، حتی بااینکه هرروز این را به من می گفت. هر بار که می خواستم این حرف ها را به مادرم بزنم نمی توانستم، فقط می گفتم این کارشون باورنکردنیه. حتی اگه بهم پول هم بدین به اون مراسم نمی رم. فکر کنم برای همه ی آدم های روی کره ی زمین، ترک عادت موجب مرض است.

لحاف را روی سرم کشیدم. نه اینکه دلم نمی خواست با او روبه رو شوم، نمی توانستم؛ اما مادرم هیچ وقت این را نمی فهمید. از دید او، هرچه بیشتر آدم های اطرافم مرا ببخشند، باید احساس گناهم کمتر شود؛ اما از دید من... کاملا برعکس بود. بعد از مدتی، دیدم که نور چراغ های اتومبیل آقای انگرسون از پنجره ی اتاقم دور شد.