کتاب آثار الباقیه عن القرون الخالیه

Asar Al-baghieh
کد کتاب : 19970
مترجم :
شابک : 978-9643204648
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 560
سال انتشار شمسی : 1395
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 6 اردیبهشت

معرفی کتاب آثار الباقیه عن القرون الخالیه اثر محمد بن احمد ابوریحان بیرونی

"آثار الباقیه عن القرون الخالیه" یکی از آثار ارزشمند نوشته شده به قلم "محمد بن احمد ابوریحان بیرونی" از دانشمندان مطرح ایرانی می باشد. "ابوریحان بیرونی" در این اثر که تطبیقی کم نظیر از تقویم تمدن ها همراه با اخترشناسی و ریاضیات و مطالب مربوط به تاریخ، سنت و مذهب ملت های مختلف است، اطلاعات ارزنده ای را از فرهنگ و تمدن ایران، روم، بابل و بسیاری دیگر از اقوام و ملیت ها ارائه داشته است. از "آثار الباقیه عن القرون الخالیه" ترجمه و تصحیح های گوناگونی صورت گرفته که یکی از برجسته ترین آنان، نسخه ی تصحیح شده ی "عزیزالله علیزاده" به همراه واژه نامه و نمایه است.
"ابوریحان بیرونی" در "آثار الباقیه عن القرون الخالیه" به مطالب مختلفی پرداخته که آغاز آن با تعریف شبانه روز و سپس ماه و سال است. از دیگر مسائل مطرح شده مساله ی مبدا تاریخ، ذوالقرنین و چگونگی استعمال ماه در سال و نظر امت های مختلف در این ابواب می باشد. نویسنده در یکی از فصول کتاب به نحوه ی استخراج تاریخ ها از یکدیگر پرداخته و تواریخ پادشاهان، مدت سلطنت هر یک و اختلاف نظر میان مورخان را در این زمینه بررسی می کند. ماه و سال در تقویم یهود، افرادی که در طول تاریخ ادعای پیغمبری کرده و دیگران را فریب دادند، اعیاد در ماه های پارسی، سغدیان، اهالی خوارزم، عقاید رومیان درباره ی ماه و سال، آداب و اعمال در ماه های یهود، اعمال نصارای ملکانی در ماه های سریانی، روزه ی ترسایان، اعیاد نصاری و مجوس و صابئین، روزهای معروف عرب جاهلی، روزهای معروف مسلمانان و نهایتا منازل و طلوع و غروب ماه از دیگر مطالب گنجانده شده در این گنجینه ی باارزش هستند.
"ابوریحان بیرونی" برای جلوگیری از ملال آور شدن کتاب، گریزهای جالبی از حکایات متنوع را در میان حقایق پژوهشی و علمی گنجانده که از دیگر خصایص درخشان کتاب "آثار الباقیه عن القرون الخالیه" می باشد.

کتاب آثار الباقیه عن القرون الخالیه

محمد بن احمد ابوریحان بیرونی
ابوریحان محمد بن احمد بیرونی (زادهٔ ۱۴ شهریور ۳۵۲ خورشیدی، کاث، خوارزم – درگذشتهٔ ۲۲ آذر ۴۲۷ خورشیدی، غزنین)، دانشمند و ریاضی‌دان، همه‌چیزدان، ستاره‌شناس، تقویم‌شناس، انسان‌شناس، هندشناس، تاریخ‌نگار، گاه‌نگار و طبیعی‌دان ایرانی، در سدهٔ چهارم و پنجم هجری است. بیرونی را از بزرگ‌ترین دانشمندان مسلمان و یکی از بزرگ‌ترین دانشمندانِ فارسی‌زبان در همهٔ اعصار می‌دانند. همچنین، او را پدرِ انسان‌شناسی و هندشناسی می‌دانند. او ب...
دسته بندی های کتاب آثار الباقیه عن القرون الخالیه
قسمت هایی از کتاب آثار الباقیه عن القرون الخالیه (لذت متن)
گوییم: شبانه روز معلول بازگشت آفتاب است به دوران کل به دایره ای که برای این روز و شب ابتدا فرض شده اعم از هر یک از دوایر ولی بدین شرط که هم ما آن را مبدا دانسته باشیم و هم عظیمه باشد زیرا هر دایره عظیمه ای بالقوه افق است یعنی ممکن است که برای محلی افق واقع شود؛ و فلک به دوران کل روی دو قطب خود به حرکت ظاهری و مرئی از مشرق به مغرب می رود. اعراب آغاز روز و شب را نقطه های مغاربت که بر دایره افق است فرض کرده پس، شبانه روز به عقیده آنان از آغاز غروب آفتاب است از افق تا غروب آفتاب فردا و آنچه ایشان را برای این امر وادار نمود این است که ماه های عربی مبتنی بر مسیر کره ماه است و از حرکت قمر استخراج می شود و اوایل ماه های قمری به رویت هلال منوط است نه به حساب و هلال در وقت غروب آفتاب دیده می شود و رویت هلال نزد تازیان اول ماه است. پس در نتیجه به عقیده تازیان شب پیش از روز شد و عادت ایشان در تقویم شب به روز به همین طریق جاری گشته است.