کتاب اسفند وحشی

The Wild Rue of Persia
پژوهشی دربارۀ سحر و جادو در فرهنگ عامه ایران
کد کتاب : 20020
مترجم :
شابک : 978-6008209539
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 270
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 2014
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 3
زودترین زمان ارسال : 5 اردیبهشت

معرفی کتاب اسفند وحشی اثر بس الن دانلدسن

"اسفند وحشی"، "پژوهشی دربارۀ سحر و جادو در فرهنگ عامه ایران" است که "بس الن دانلدسن" آن را تالیف نموده است. "هنگامی که اعتقاد بر این است که فرد درگیر، قربانی نظر یا نگاه چشمان شر شده است ، نوع خاصی از بخور ، که از دانه های "اسفند وحشی"، مخلوط با قاچ و کندر ساخته شده است ، هنگام غروب آفتاب سوزانده می شود و در حالی که دود اطراف سر قربانی حلقه می زند ، شعار زیر تکرار می شود ... "

"اسفند وحشی" نوشته ی "بس الن دانلدسن"، یک مطالعه ی بی نظیر پیرامون جادو ، افسانه و فرهنگ عامیانه در ایران است. "بس الن دانلدسن" در این اثر کلاسیک ، اعتقادات و خرافات کشور را در زمانی ثبت می کند که به طور فزاینده ای توسط برنامه ی نوسازی شاه تهدید شده و رو به زوال بودند. این شیوه ی زندگی در قدیم، با اعتقاد به فرشتگان و چشم شر و با آداب و رسوم دیرین مربوط به زایمان و دفن ، در اثری بسیار خواندنی بازگو می شود. در میان موضوعات متنوعی که "اسفند وحشی" شامل آن ها می شود ، کیهان شناسی ، رویاها ، نام و شماره ، طلسم ها و نشانه ها ، سوگندها و نفرین ها ، زایمان ، فرشتگان ، درختان و گیاهان ، چشم بد و تقویم از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشند. "اسفند وحشی" با حجم اطلاعات گسترده ای که در اختیار مخاطب قرار می دهد، برای هر دانشجوی ایران شناسی و هر کسی که می خواهد با آداب و رسوم و اعتقادات این کشور کهن آشنا شود ضروری است و علاقه مندان به فرهنگ و تاریخ کشور ایران از آن بسیار استقبال خواهند کرد.

کتاب اسفند وحشی

قسمت هایی از کتاب اسفند وحشی (لذت متن)
کسی که چشم بد دارد ممکن است از آن آگاه باشد یا نباشد . ممکن است چشم بد او مادرزادی باشد ، در این صورت یا آن از تاثیر دوازده برج برزاده شدن اوست یا تأثیر ستاره ای که در زمان زاده شدن او برآمده است. نیروی چشم بد درجه های متفاوت دارد اما برخی میگویند کسانی که چشم بد دارند ، اندکند و شاید بیشترین ایشان نمی دانند که چنین نیرویی دارند . شیخی میگفت بیشترین هراس از چشم بد را پندار مردم آفریده و علت های اصلی آن ، به تقریب ، چندان زیاد نیست اما هراس از چشم بد بی گمان همگانی است و بسیاری بیماری ها و بدبختی ها به آن نسبت داده می شود . گاهی که به کسی آسیبی می رسد به بیشتر مردمی که با او تماس داشته اند گمان بد برده می شود. اگر کسی بداند که قدرت جادو دارد ممکن است بتواند آن را کنترل کند چون آنگاه می تواند آن را به میل خود به کار گیرد اما اگر نیرویش چنان باشد که نتواند آن را کنترل کند ، تنها راه گریز او -اگر انگیزه مهربانی داشته باشد- این است که به هرچیزی که زیبا یا به هرحال جالب است ، ننگرد تا احتمال خطر را از میان بردارد.