کتاب توسعه به مثابه توانمندسازی حکومت

Building State Capability
(شواهد، تحلیل، عمل) - همراه با سی دی
کد کتاب : 20213
مترجم :

شابک : 978-9643348793
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 336
سال انتشار شمسی : 1399
سال انتشار میلادی : 2017
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 3
زودترین زمان ارسال : 6 اردیبهشت

معرفی کتاب توسعه به مثابه توانمندسازی حکومت اثر مجموعه ی نویسندگان

کتاب "توانمندسازی حکومت" نوشته "مت اندروز" میباشد که محوریتش دولت ها و چگونگی دستیابی آنها با توسعه جامعه خود است.

دولت ها نقش مهمی در روند توسعه دارند و دائما اصلاحات و سیاست های جدیدی را برای دستیابی برای توسعه حکومتشان معرفی می کنند. بااین حال ، بسیاری از این سیاست ها تأثیر محدود دارند.بعنوان مثال مدارس ساخته می شوند اما کودکان یاد نمی گیرند ، سیستم های IT معرفی می شوند اما مورد استفاده قرار نمی گیرند ، برنامه ها نوشته می شوند اما اجرا نمی شوند. این نواقص و عدم کارکرد صحیح سیاست های دولت ، شکافهایی در نقاط قوت و نقاط ضعف در روند ایجاد توانایی دولت ایجاد میکند.

کتاب ""توانمندسازی حکومت" به این نقاط ضعف و شکاف ها می پردازد."مت اندروز" در این اثرش با ارائه شواهدی از کمبودهای موجود در بسیاری از کشورها آغاز میکند و نشان می دهد که بسیاری از دولتها حتی پس از ده ها سال اصلاحات و تلاش برای ایجاد ظرفیت ، فاقد ظرفیت های اساسی هستند.

سپس در ادامه به تجزیه و تحلیل این شواهد می پردازد ، تله هایی را که بسیاری از دولت ها را عقب نگه می دارد . خصوصا تقلیدهای ایزومورفیک (که در آن دولتها بهترین راه حلهای عملی را از کشورهای توسعه یافته کپی می کنند غافل ازینکه هر سیاست موفقی برای ظرفیت آن دولت اختصاص دارد.و همین امر باعث نرسیدن به نتیجه مطلوب میشود.)

"مت اندروز" راهکارهای هم برای فرار ازین تله ها ارائه میدهد.

این فرآیند که PDIA نام دارد افراد را قادر می سازد که در دولت ها مشغول به کار باشند تا راه حل هایی را برای مشکلات پیش روی خود بیابند و اصلاحات مد نظر را انجام دهند. این برنامه ها به خوانندگان کمک می کند تا سیاست ها و اصلاحاتی را ایجاد کنند که تأثیر بیشتری نسبت به گذشته داشته باشد.

کتاب توسعه به مثابه توانمندسازی حکومت

دسته بندی های کتاب توسعه به مثابه توانمندسازی حکومت
قسمت هایی از کتاب توسعه به مثابه توانمندسازی حکومت (لذت متن)
دو توصیه رایج وجود دارد: «اگر در ابتدا موفق نشدید، بارها تلاش کنید.» و «دیوانگی یعنی انجام مکرر یک کار واحد و انتظار رسیدن به نتایج متفاوت.» با توجه به تناقض آشکار این دو توصیه، احتمالا نسخه دقیق تر و روشن تر توصیه اول چنین است: «اگر ابتدا موفق نشدید، چیزی متفاوت را امتحان کنید.» این کتاب تلاش می کند نشان دهد که راهبرد سنتی برای قابلیت سازی حکومت در کشورهای در حال توسعه شکست خورده است و ما فرضیه جدیدی برای نحوه انجام متفاوت کارها داریم. همان طور که ادیسون با آزمایش هزارباره یک مفتول معین، لامپی را که صرفه اقتصادی داشته باشد اختراع نکرد، احتمالا نه تاکتیک ها و نه راهبردها، بلکه پارادایم بنیادی درباره نحوه قابلیت سازی حکومت نادرست است و حالا زمان دوباره تلاش کردن با پارادایمی متفاوت است. به این ترتیب، به دو پرسش از نظر مفهومی متفاوت می پردازیم: آیا تبیینی متقاعد کننده یا حتی معقول از اینکه چرا قابلیت سازی حکومت این قدر ضعیف و بد بوده است، وجود دارد؟ با در نظر گرفتن جایی که اکنون هستیم و با توجه به نظم جهانی و دستاوردهای ملی، آیا ایده ای داریم که کشورها یا کارکنان ارگان های عمومی یا شهروندان یا عاملان بیرونی آن ها چه کاری می توانند بکنند تا قابلیت حکومت را افزایش دهند؟ در بخش های بعدی کتاب به این دو پرسش می پردازیم. فرضیه ما بر این باور بنا شده است که برای ساخت قابلیت، به جای وارد کردن راه حل هایی از بیرون، باید بر حل مسئله متمرکز شویم. نظریه قابلیت ما به یک معنا چنین است: «نمی توان بدون تقلا کردن تردستی و شعبده بازی را اجرا کرد.» قابلیت را نمی توان خیلی ساده از بیرون وارد کرد؛ چرخ بکارآمدنی در بستر بومی معین را باید کسانی که از آن استفاده خواهند کرد دوباره اختراع کنند. به این معنا، قابلیت سازی برای اجرا، معادل سازمانی یادگیری زبان جدید، ورزش جدید یا ساز موسیقی است؛ این قابلیت در حین انجام کار و با تمرین مداوم نه با تقلید به دست می آید.