کتاب دانش نامه ی نقد ادبی

Encyclopedia of Literary Criticism
(از افلاتون تا به امروز)
کد کتاب : 20348
شابک : 978-6003292239
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 588
سال انتشار شمسی : 1398
سال انتشار میلادی : 2014
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 3
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب دانش نامه ی نقد ادبی اثر بهرام مقدادی

"دانش نامه ی نقد ادبی" اثری است از دکتر "بهرام مقدادی" که هدف وی از تالیف این کتاب، ارائه ی اطلاعات ضروری نقد ادبی از افلاتون تا به امروز می باشد. بسیاری از اصطلاحات به کار رفته در "دانش نامه ی نقد ادبی"، واژه هایی کاملا فنی و تخصصی هستند که طی سال ها تدریس و مطالعه ی نقد ادبی، جای خالی آن ها در فرهنگی که بتوان برای یافتن معنای این اصطلاحات به آن رجوع کرد، حس می شد.
امروزه با گستردگی نظریات ادبی و متعاقب آن نقد ادبی، اصطلاحات مربوط به این عرصه نیز وسیع تر و متنوع تر شده است؛ به این ترتیب این فرهنگ نیز همچون تمام دانش نامه ها جای پیشرفت دارد و هنوز مدخل های زیادی هستند که باید در "دانش نامه ی نقد ادبی" تکمیل شوند. اما این اثر در همین ابعاد هم می تواند پاسخگوی نیزهای خوانندگان فرهیخته، دانش جویان ادبیات فارسی تا مقاطع ارشد و دکترا و حتی اساتید این رشته باشد. مکاتب، شیوه ها و نظریه هایی که در "دانش نامه ی نقد ادبی" از "بهرام مقدادی" با آن مواجه می شوید، بر اساس اهمیت انتخاب شده اند؛ به سبب زمینه ای که این دانشنامه در آن به نگارش درآمده، درک برخی از واژه ها و مفاهیم ممکن است صعب و دشوار به نظر برسد اما نویسنده در کلیت ارائه ی اثر تلاش کرده مدخل های کتاب را به ساده ترین و شیواترین زبان ممکن بنویسد و حتی برای درک هرچه بهتر مفاهیم مدنظر توسط دانشجویان و خوانندگان گرامی، از مثال هایی که در ادبیات فارسی موجود بوده بهره ببرد. همچنین تلاش شده تا شیوه ی نگارشی تمام مدخل ها به یک سبک باشد و در پایان هر مدخل، منابع جهت تحقیق بیشتر ذکر شود.

کتاب دانش نامه ی نقد ادبی

بهرام مقدادی
بهرام مقدادی (زاده ۱۳۱۸) مترجم و استاد بازنشسته ادبیات انگلیسی دانشگاه تهران است.مقدادی در سال ۱۳۱۸ در رشت زاده شد. پس از تحصیلات مقدّماتی به دانشسرای عالی تهران رفت و انگلیسی خواند. سپس با بورسیه دولت ایران به دانشگاه کلمبیا رفت و پس از شاگردی استادانی چون لیونل تریلینگ و رابرت بون در سال ۱۹۶۹ میلادی با رساله‌ای دربارهٔ رابرت گریوز دکتری در انگلیسی گرفت. او پس از بازگشت به ایران به توصیهٔ بدیع‌الزّمان فروزانفر استادی در دانشگاه تهران را آغاز کرد و تا میانه‌های دههٔ ۱۳۸۰ خورشید...
دسته بندی های کتاب دانش نامه ی نقد ادبی
قسمت هایی از کتاب دانش نامه ی نقد ادبی (لذت متن)
در نیمه ی دوم قرن بیستم انقلابی در مطالعات ادبی صورت گرفت. منتقدان فقط به نقد ادبی بسنده نکرده از علوم انسانی دیگر نیز بهره مند شدند- رشته هایی چون فلسفه ،روان شناسی ،مردم شناسی، زبان شناسی، اقتصاد سیاسی، جامعه شناسی، مطالعات زنان، مذاهب و ادیان مورد بررسی دوباره قرار گرفتند تا جایی که نظریه های جدید ادبی نه تنها باعث شدند که نظریه های مربوط به بررسی ادبیات که در گذشته به صورت سنتی ارائه می شدند دگرگون شوند، بلکه اساس و بنیان اندیشه ی غربی زیر سوال برود.