کتاب بازاندیشی در اسلام

Reflection on Islam
کد کتاب : 20378
مترجم :
شابک : 978-9643347420
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 284
سال انتشار شمسی : 1400
سال انتشار میلادی : 2018
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 5 اردیبهشت

معرفی کتاب بازاندیشی در اسلام اثر محمد آرگون

"بازاندیشی در اسلام" کتابی است به قلم "محمد آرگون"، که "احمد موثقی" آن را به فارسی بازگردانی کرده و انتشارات روزنه آن را در دویست و هشتاد صفحه منتشر نموده است. "محمد آرگون" یکی از اساتید برجسته ی مطالعات اسلامی در دانشگاه سوربن فرانسه بوده که بیش از صد اثر از قلم وی، به زبان فرانسه نوشته شده است و تنها تعداد اندکی از آن ها به فارسی یا عربی بازگردانی شده است. بازخوانی متون دینی و منابع مربوط به آن، نیاز به یک شناخت حقیقی از فرآیند شکل گیری و تفاسیر آن طی دوره های مختلف دارد. به عبارتی می توان گفت که هر جهت گیری یا برداشتی از مضامین اسلامی، به نوعی با ایدئولوژی آن در پیوند است و شناخت این پیوند با بهره گیری از روش های زبانی، تاریخی، جامعه شناختی و انسان شناختی میسر می شود.
"محمد آرگون" در این "بازاندیشی در اسلام" مباحث متعددی نظیر خیال پردازی درباره ی اسلام، مفاهیم کلی پیرامون اسلام و مسلمانان، کلیسا و دولت، سکولاریسم، ناسیونالیسم، وحی، قرآن، تفسیر، سنت، حدیث و پیغمبر گرامی اسلام حضرت محمد (ص) را مورد بررسی قرار می دهد و به مبانی جامعه ی آرمانی، مسائل زنان، اصول جزمی، قدرت مقدس و روحانی، اقتدار، آیین یهود، مسیحیت و کیش کافری، میراث یونانی، اسلام، علم و فلسفه، تصوف، حقوق بشر، اخلاق و سیاست و فرهنگ مدیترانه ای می پردازد. این اثر از جمله آثار نویسنده است که به صورت گسترده دیده شده و به زبان انگلیسی نیز بازگردانی شده است؛ "محمد آرگون" در این کتاب پاسخ های ساده و روشنی را به پرسش های مطرح شده می دهد و امکان را برای "بازاندیشی در اسلام" فراهم می کند.

کتاب بازاندیشی در اسلام

محمد آرگون
محمد ارکون(Mohammed Arkoun)) (زادهٔ ۱ فوریه ۱۹۲۸ در بنی ینی – درگذشتهٔ ۱۵ سپتامبر ۲۰۱۰ در پاریس) از بزرگترین اسلام‌شناسان فرانسه و استاد ممتاز دانشگاه سوربن و از اندیشمندان اسلامی بود. او از طرفداران نوین‌گرایی و انسان‌گرایی اسلامی بود. وی خود را ناقد رادیکالِ سنت اسلامی، ایدئولوژی اسلامی و گفتارِ خاورشناختی سنتی تعریف می‌کرد.طرح فکری او در رویکرد به اسلام که عبارت بود از تاریخ‌مند دیدن همهٔ متن‌ها و گفتارها و نهادن همهٔ رخدادها در سیاق تاریخی و واسازی دوگا...
دسته بندی های کتاب بازاندیشی در اسلام
قسمت هایی از کتاب بازاندیشی در اسلام (لذت متن)
دیگر متون بنیادی اسلام، علاوه بر قرآن، کدامند؟ قرآن به وضوح بهترین و مهمترین منبع بنیانی دین اسلام است. اما جدای از قرآن، یک منبع یا بنیان (اصل) دومی وجود دارد: سنت پیامبرانه (سنت) که از طریق حدیث شناخته می شود، یعنی سخنان پیامبر در نقشش به عنوان راهنمای جامعۀ معتقدان و امت و نه به مثابه یک ابزار ارادۀ الهی، منتقل کنندۀ کلام خدا. البته، چون الهام الهی همواره محرک پیامبر بوده، آن چه او می گفت، حامل یک تضمین هستی شناختی بود. به این ترتیب اصحاب پیامبر به گفته های او توجه داشتند، با پرهیزگاری زیاد آنها را جمع آوری می کردند، و به نسل های بعدی آن سخنان را منتقل می کردند. اصحاب و تابعین بعدی، تواتر یا زنجیره های شاهدان (اسناد) را تشکیل می دادند که اصالت گفته های گزارش شده (متن) را تضمین می کردند.