کتاب شاعران حوزه ادبی عراق

Iraqi poets
به گزیده ای از اشعارجمال الدین عبدالرزاق، کمال الدین اسماعیل، ظهیر فاریابی و انوری ابیوردی
کد کتاب : 20649
شابک : 978-9644043444
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 355
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 2017
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 4
زودترین زمان ارسال : 10 اردیبهشت

معرفی کتاب شاعران حوزه ادبی عراق اثر عباسعلی وفایی

"شاعران حوزه ادبی عراق" تالیفی است مشترک از "عباسعلی وفایی" و "یاسر دالوند" که "به گزیده ای از اشعارجمال الدین عبدالرزاق، کمال الدین اسماعیل، ظهیر فاریابی و انوری ابیوردی" را ارائه می کند.
این اثر ابتدا با نگاهی گذرا به وقایع تاریخی در زمان سلجوقیان و خوارزمشاهیان آغاز می شود و سپس به تحولات و دگرگونی های ادبیات آن دوره و علی الخصوص در زمان مغول می پردازد. در ادامه حوزه ی ادبی عراق توصیف می شود و با تشریح سبک شعر در قرن ششم، برخی از شاعران این دوره معرفی می شوند. از میان این شعرا، چهار شاعر برجسته ی این دوره به طور مجزا معرفی شده اند و نخستین فرد، جمال الدین عبدالرزاق اصفهانی است که پس از ارائه ی شرح حال، قالب های قصیده و ترکیب بندی که وی برای سرودن شعر از آن ها بهره برده، همراه با شرح آن ها آورده شده است. شعرای برجسته ی بعدی عبارت اند از کمال الدین اسماعیل اصفهانی، ظهیر فاریابی و انوری ابیوردی که همین روند ارائه ی شرح حال و شرح قصاید و اشعار برای آن ها تکرار شده است.
این کتاب متناسب با یکی از واحدهای درسی از دوره ی کارشناسی رشته ی زبان و ادبیات فارسی تحت عنوان "شاعران حوزه ادبی عراق"، به نگارش درآمده است و رویکرد "عباسعلی وفایی" و "یاسر دالوند" در شرح مفردات این اثر، استفاده از فرهنگ های متقدم فارسی بوده است. نویسندگان بر حفظ زبان کهن این فرهنگ ها در اثر پیش رو نیز تاکید ورزیده اند تا زمینه ی آشنایی بهتر دانشجویان با این جنبه از فرهنگ ها و ادبیات فارسی نیز فراهم شود.

کتاب شاعران حوزه ادبی عراق

قسمت هایی از کتاب شاعران حوزه ادبی عراق (لذت متن)
در اواسط دوره ی سامانی یکی از طوایف زرد پوست اورال و آلتایی، که اصلا در دشت قرقیز سکونت داشت، تحت ریاست مردی به نام سلجوق به ماوراءالنهر مهاجرت کرد و مدتی در ولایت جند و سپس در بخارا به سر برد و در ولایت مذکور قبول اسلام کرد.